Dekker ziet journalistieke kansen in open bestel
In antwoord op Kamervragen over de toekomstvisie van het publieke bestel heeft staatssecretaris Dekker gesteld dat de wisselwerking tussen de publieke taak en het aanbod van commerciële nieuwsorganisaties rond journalistiek aanbod wat hem betreft voor meerwaarde zorgt. "Het streven naar hoge kwaliteit, sterkere inhoudelijke toetsing en meer publieke verantwoording geldt voor al het aanbod, maar in het bijzonder voor de nieuwsvoorziening", schrijft Dekker. De publieke omroep moet normstellend zijn, vindt de staatssecretaris. Tegelijk moet de publieke omroep kritisch op zichzelf zijn. Hij wijst op de Mediawet, waar is opgenomen dat de producties "onafhankelijk van politieke en commerciële invloeden" gemaakt moeten worden. Ze moeten verder voor iedereen toegankelijk zijn en relevant zijn voor een breed en algemeen publiek en kleinere doelgroepen. Het is aan de publieke omroep om die mediaopdracht binnen die kaders te realiseren, aldus Dekker.
Dekker: “Een kwalitatief en gedegen aanbod met hoge journalistieke standaarden is voor zowel de publieke als de commerciële nieuwsvoorziening cruciaal. De concurrerende wisselwerking tussen beide creëert meerwaarde en zorgt ervoor dat zij elkaar sterker maken.” De publieke omroep heeft de opdracht om pluriform te zijn en daarmee “een evenwichtige representatie te bieden van alle bevolkingsgroepen”, aldus Dekker.
Vanaf 2016 kunnen commerciële nieuwsorganisaties ook toegang krijgen tot het publieke bestel, als die representatie zo beter gerealiseerd kan worden. De keuze is aan de NPO (met omroepen als co-producent) om met die partijen in zee te gaan, stelt Dekker. Niet alle inhoud is voor externe productie geschikt, erkent de staatssecretaris - in het bijzonder de 24-uurs nieuws- en sportvoorziening zoals de NOS die verzorgt.
“Niet voor niets heeft de NOS als taakorganisatie daartoe een wettelijke opdracht gekregen”, aldus Dekker. Meer bij Rijksoverheid
Praat mee
1 reactie
Rolf Hartzuiker, 4 juni 2015, 16:27
“Dekker ziet journalistieke kansen in open bestel”. Hij ziet, hij ziet wat ik niet zie. Hoezo streven naar hoge kwaliteit, sterkere inhoudelijke toetsing en meer publieke verantwoording (...) in het bijzonder voor de nieuwsvoorziening, een kwalitatief en gedegen aanbod met hoge journalistieke standaarden…
In welk medialandschap leeft die man? Ik zie een vooral kaal, door “vraaggestuurde journalistiek” omgeploegd landschap waar nog maar verdomd weinig moois wil groeien. Dat geldt trouwens voor print, radio en tv. En dat beetje wat er nog groeit wordt van alle kanten belaagd. Laat hij zich daar eens zorgen over maken.