mgm nvj maart

— maandag 27 februari 2012, 15:31 | 8 reacties, praat mee

Regio journalistiek: meer met minder

DEBAT VOORBIJ Het debat ‘Regio in de Uitverkoop’ in Utrecht is van start te gaan. Frenk van der Linden leidt in met de vraag aan de zaal 'wie heeft een droommaatregel'. Kees Spaan, oud voorzitter NDP: 'Op postcodeniveau nieuws verzamelen'. Rene van Zanten (nu directeur Stimuleringsfonds voor de Pers): 'Meer geld voor experimenten via het Stimuleringsfonds'. Tim Klein, directeur HDC: 'Spelregels binnenlandse en buitenlandse bedrijven voor het kopen van mediabedrijven gelijk schakelen.' Laatste wijziging: 5 maart 2012, 12:30

Kees Pijnappels, hoofdredacteur De Gelderlander: ‘We zouden voor 1 euro Omroep Gelderland willen kopen zodat we een nieuw multimediaal bedrijf kunnen bouwen.’

Marnix Kreyns van de BDU: ‘In handen van de juiste eigenaren komen die het juiste voor hebben met de bedrijven. Als je denkt meer dan tien procent rendement te halen, dan ben je in de verkeerde branche.’

Erik van Erp, bestuurslid Stimuleringsfonds voor de Pers: ‘Regionale kranten moeten voorbeeld nemen aan Het Parool en verworden tot een vechtmachine.’

15.45 uur:
Uit de zaal: ‘Inschatting, wil regionale journalistiek het komende tien jaar redden, moet het vooral op samenwerking focussen.’

Janette Luichies, dagbladbestuur NVJ: ‘We vergrijzen op de redacties. Ervaring is belangrijk, maar je hebt snelle, jonge journalisten nodig om de veranderingen tot stand te brengen. De aandeelhouders zou ik willen voorhouden: trap niet in meer geld met minder mensen. Neem genoegen met minder rendement en meer investeringen. En tegen de directies: waarom tekenen jullie een cao met daarin afspraken over kwaliteit en even later ontsla je mensen?

15.50 uur:
Anouchka van Miltenburg, mediawoordvoerder VVD: ‘Het mediagedrag van mensen verandert. Kunnen de nieuwe media de rol overnemen van de oude media. Dat is de vraag. Het publiek blijft bereid te betalen, maar wel alleen dat waarin ze geïnteresseerd zijn. Kranten worden dunner en moeten doen waar ze goed in zijn. Ik ben optimist. Oude media is top down. Nieuwe medium is bottom up en dat is prima een concept voor de toekomst van de nieuwe media.’

15.53 uur:
Jasper van Dijk, mediawoordvoerder SP: ‘Ernstige situatie. Verschraling regionale journalistiek. Ik hoor graag oplossingen vanmiddag. De uitgevers gaan voor de snelle resultaten en de journalisten worden ontslagen. Vraag is hoe we dat voorkomen. Politiek mag best de vraag stellen hoe we dat tegen gaan.’

Harry de Wit, directeur regionaal en lokaal van TMnl: ‘Tien jaar geleden ging het ook slecht bij de HDC. Toen grepen we in. Tien jaar later, 20 procent minder abonnees, 50 procent minder advertentie-inkomsten. De kosten stegen, de journalistieke kosten bijvoorbeeld 24 procent. We kunnen nauwelijks meer snijden. We zitten op het bot. Dus zullen er titels verdwijnen. Schaalvoordelen door samenwerken met huis-aan-huisbladen, geld vrijmaken voor een andere structuur binnen het bedrijf.’

Uit de zaal: neem genoegen met lager rendement.

De Wit: Doen we al. Op de beurs hebben veel bedrijven een hoger rendement dan de HDC in 2010, 13 procent.’

Truls Velgaard, topman Wegener: ‘Onze wereld verandert. Nieuwe platformen zorgen voor ander gedrag consumenten en adverteerders. Is het het einde lokale journalistiek. Meer dan ooit is lokaal belangrijk. Maar we moeten veranderen. Nederlanders zijn het meest digitaal ter wereld. We willen print houden en die lezers ook digitaal bedienen en dan daar nieuwe klanten vinden. Dat is de weg voorwaarts voor lokale journalistiek. De overheid moet niet te veel doen, maar wel adverteren.’

Van der Linden: Welke kritiek trof u het meest, omdat het deels waar is?
Velgaard: ‘Het is ingewikkeld om mensen te ontslaan en met de overgebleven mensen hetzelfde of misschien meer te doen.’

16.10 uur:
Piet Bakker, lector Hogeschool Utrecht: Hoe erg is het? Van 2,7 miljoen abonnees naar 2,1 miljoen de afgelopen jaren. Titels zijn verdwenen. Kranten zijn de helft van het personeel kwijt. Je kunt niet beweren dat het geen effect heeft. Gemeenten nemen zelf journalisten in dienst. Gemeente Almere heeft 55 communicatiemensen in dienst. De Gelderlander moet 50 gemeenten coveren. Er is ook door uitgevers onvoldoende geïnvesteerd in lokale journalistiek. Eind liedje is dat groot deel mensen zonder onafhankelijke journalistiek komt te zitten.’

Luchies: ‘Gemeenten nemen wel voorlichters aan maar adverteren niet in de krant. Dat is dramatisch.’

De Wit: ‘Tot 2003 had HDC een betaalde editie in Almere, maar daar wilde niemand voor betalen. We hebben nu 4 maal per week de Almere Vandaag. Maar op de lokale advertentiemarkt krijgen we hem niet gefinancierd. Maar we willen geen subsidie, geen overheidsafhankelijkheid.’

Van der Linden: Internationaal? Bakker: ‘Distributiesteun in Scandinavië werkt daar heel goed.’
Rimmer Mulder, NVF: ‘Geld van regionale omroepen naar de dagbladen. Dan kun je met bestaande middelen de journalistieke infrastructuur overeind houden.’

Tonny van der Meulen: ‘Niet te bang zijn voor overheidssteun. Nederland doet daar veel te weinig in.’

16.20 uur:
Van Miltenburg: ‘Geen overheidsgeld. Het gaat om het gedrag van consumenten. Dat verandert en daar moeten de bedrijven op reageren.’

Van Dijk: ‘Ik luister naar suggesties. Er kan meer geld naar toe. Bedragen vind ik moeilijk. Bijvoorbeeld zoals in Luxemburg 1 miljoen per krant.’

De Wit: ‘Schaf de BTW van 6 procent op dagbladen af. Belachelijk is de mededingingswet. In Limburg en Zeeland hanteert men maatstaven van 50 jaar geleden en worden daarom 2 bedrijven in stand gehouden. En regionale omroepen zorgen voor oneigenlijke concurrentie. Dat kan de overheid allemaal doen.’

Bruning: ‘Regionale journalistieke kan zonder hulp van buitenaf niet meer bestaan.’

Van Miltenburg: ‘Journalisten komen niet verder dan herhalen nieuws. Twitter haalt ze in.’

Mulder: ‘Dat komt omdat de journalist geen tijd meer heeft.’

Hans Laroes, voorheen NOS Journaal: ‘Ik zie te veel nieuws dat overeenkomt met Flat Earth News, te veel herhaling. En ik vrees dat de digitale werkwijze van Wegener juist veel arbeidsintensiever is dan nu. Die inhoud moet door mensen worden gemaakt.’

Velgaard: ‘Wat kan de rol van de overheid zijn? Ik zie dat de journalistiek steeds meer onder druk zal komen de komende jaren. Dit gaat dan niet om zoveel mogelijk geld voor aandeelhouders, maar om voldoende omzet om journalisten te betalen. Meer geld van de overheid is geen oplossing. De overheid moet omstandigheden creëren. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van de publieke omroep op internet. (en de zaken eerder genoemd door De Wit, red.)’

Laroes opnieuw: ‘Kostenbesparingen leidt tot minder goede journalistiek. Digitaal gaan zal juist meer journalisten vragen. En een rendement van 4 of 5 procent kan ook genoeg zijn.’

Velgaard: ‘Ondermijnen regionale kranten hun eigen toekomst door te bezuinigen zoals ze nu doen? Dat is een gevaar, maar we hebben het geld niet om morgen te doen wat we vandaag doen. En dus proberen we te behouden wat nodig is.’

16.40 uur:

Piet Bakker: Digitaal. Er wordt weinig nieuwe content geproduceerd op de digitale platforms. Alles wordt doorgeplaatst. Online is er geen businessmodel te bedenken. We zien dat overal terug. Het internet is 1 grote echoput. Wie denkt dat nieuws vanzelf uit de kraan komt, heeft het mis.’

Bart Brouwers van Dichtbij.nl: ‘Dichtbij.nl heeft nu 30 journalisten in dienst die tientallen unieke berichten per dag maken. Er lijkt een verdienmodel voor te zijn, lijkt het. Nu komt nog driekwart van het geld uit banners. We hopen op meer intelligente verdienvormen.’

Bakker: ‘Ik werk zelf voor dichtbij. Op simpele stukjes krijg ik meer reacties dat op ingewikkelde stukken. Journalistiek is duur en ingewikkeld.’

Erik van Schaik, voorheen AD: ‘We hadden daar web first voor regionaal nieuws. En dat werkte wel. De Persgroep heeft het wel de nek om gedraaid.’

Frits Campagne van De Persgroep Nederland: ‘Met AD was het financieel slecht gesteld dus hebben we orde op zaken moeten stellen.’

Van der Linden: ‘Weet je een oplossing.’

Campagne: ‘Voor regionaal nieuws is het lastig een verdienmodel te bedenken. De iPad is de eerste keer dat er wel geld binnenkomt. Voorlopig zal het voor de consumentenmarkt lastig zijn en zal de adverteer moeten betalen. Er wordt nu veel geld op internet ingezet en veel op verloren. Misschien dat we met AT 5 en Het Parool op internet wat proberen.’

Van Miltenburg: ‘Mensen willen niet meer alles. Wat moet ik met al die sport in de krant? Ik wil daar ook niet voor betalen. Kan de uitgever daar niet wat aan doen? Ze moeten ontbundelen.’

16.55 uur:
Van Miltenburg: ‘Uitgevers zeggen hetzelfde als voorheen in de zorg. Dat was aanbod gestuurd en niet vraag gestuurd. Journalisten zeggen ‘we doen zo ons best’.  In de zorg zeiden ze dat ook. Maar patiënten zeiden: ‘ze doen niet wat wij vragen.’ En dat geldt ook voor journalisten. Ze luisteren nog niet naar hun klanten.’

Jan Jaap Heij hoofdredacteur van De Pers: ‘Ontbundelen. Goede suggestie. Gebeurt elders al.

Velgaard: ‘We doen print en digitaal. We volgen onze klanten. We willen niet van print af, we volgen ze naar digitaal.’

Ron Lodewijks, Brabants Dagblad: ‘De vraag is, wat met journalistiek? Het gaat om journalistiek. De heer Velgaard weet dat als oud-hoofdredacteur. Alleen die discussie kunnen we met u niet voeren. Dat proberen we steeds, maar dat lukt niet. We praten alleen over kostenreductie. Maar we willen praten over journalistiek.’

Velgaard: ‘Het is niet mijn rol om over journalistiek te praten, dat is de rol van de hoofdredacteuren.’

Pijnappels: ‘Die gesprekken met de directie vinden inderdaad plaats. En de directie luistert ook wel. Zo is bijvoorbeeld de sluiting van drukkerij voorkomen. En het gaat ook om journalistiek en hoe we nieuwe producten moeten introduceren met 10 procent minder mensen. Dat is niet te doen.’

Laroes: ‘Je hebt toch strategie nodig. Prima dat je digitaal gaat, maar wat ga je daar doen? Het moet toch meer zijn dat kopiëren.’

Velgaard: ‘We hebben het antwoord nog niet. En het is heel uitdagend.’

Van Miltenburg: ‘Andere mededinging willen we naar kijken. Innovatie moet uit de bedrijven.’

17.14 uur:
Bakker: ‘Uitgevers lopen niet warm voor overheidssteun. Minder wetgeving zou helpen. En geld naar uitgevers kan naar aandeelhouders gaan. Het gaat alleen maar over kostenbesparingen. Maar het moet toch gaan over het redden van de structuur. En er is niet 1 oplossing. Dus probeer veel uit.

De Wit: ‘Het ideale concept bestaat niet. Ik zoek al 10 jaar. We investeren miljoenen. Binnen en buiten de traditionele uitgeverijen zoeken we. En dat kan tot kannibalisatie leiden. En meer geld voor het stimuleringsfonds om te kunnen experimenteren. In dichtbij stoppen we miljoenen. Dat levert geld op, maar nog onvoldoende.’

Rene van Zanten, Stimuleringsfonds: ‘Er lopen nu 70 projecten met de 8 miljoen euro subsidie. Dat is vaak niet van print naar digitaal, maar gewoon digitaal. Kijk daar eens goed naar.’

 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

8 reacties

Tim Klein, 29 februari 2012, 08:46

Mooi artikel. Ik ben echter geen hoofdredacteur van onze mooi kranten maar slechts de uitgever en directeur. Tim Klein. Harry de Wit is directeur regionaal en lokaal van TMnl.

Dolf Rogmans, 29 februari 2012, 09:51

@ Tim Klein: aangepast.

Jacqueline Steenwijk, 1 maart 2012, 19:26

Investeer in journalisten, niet in tekstverwerkers.

Het doet me deugd te lezen dat er nog zoveel journalisten zijn die het vak serieus nemen. Maar er zijn blijkbaar ook mensen die vinden dat wij vraaggestuurd zouden moeten werken.
Wie dat zegt begrijpt volgens mij de essentie van de journalistiek niet.

In mijn optiek heeft een journalist twee basisfuncties; de hoeder van de democratie ( de controlerende taak) en het kweken van een mondige burger ( de opvoedende taak).

Dit kan alleen als journalisten de politiek intensief volgen ( raadsvergaderingen bijwonen) en zij een zo breed mogelijk spectrum aan verhalen leveren ( zodat de lezer ook die informatie krijgt, waar hij uit zichzelf juist niet voor had gekozen).

Dit te behouden is niet alleen een noodzaak, het is ook mogelijk. Mits we in onze eigen kracht blijven staan en niet simpele verwerkers van pr-teksten en smeuïge verhalen worden.

Evert, 1 maart 2012, 20:05

Het is jammer, uitgevers helpen op dit moment uit bezuinigingsdrang zichzelf om zeep.
Kijk naar de HDC, ik heb er 25 jaar freelance voor gewerkt tekst en foto’s.
Toen kwam het (wurg) contract, als je niet tekent nemen we afscheid.

In mijn opinie ben je niet in staat de opvoedende en controlerende taak uit te voeren als je niet voor jezelf kan opkomen en zo’n contract tekent. Helaas zijn er collega’s gedwongen te tekenen omdat anders de kinderen niet te eten konden krijgen. Daar is ook iets voor te zeggen. Ook kan ik al collega’s aanwijzen die getekend hebben en nu ook geen werk meer hebben. Wel de gebruikersrechten kwijt.  Maar uitgevers zetten op deze manier simpel kennis en kunde overboord duidelijk aan het resultaat te zien. Daar komt die neergaande spiraal mede vandaan.

Er is maar op een manier weer voet aan de grond te krijgen, gedegen eigen verhalen ofwel de kennis weer terug halen. Ik hoor veel negatief commentaar op de meeste dagbladen van lezers. Dat wordt dus een lange weg om te herstellen.  Ik kan maar een ding zeggen freelancers terughalen en meer aan internet doen met ook recent kort nieuws, ofwel kwaliteit

Jacqueline Steenwijk, 2 maart 2012, 19:43

@Evert, ben het helemaal met je eens. Ook ik denk dat die neerwaartse spiraal door de uitgevers zelf veroorzaakt wordt doordat ze te veel journalisten de deur uit hebben gezet.

Ken ook die lezers die hun abonnement hebben opgezegd omdat het HUN krant niet meer is. Er staat nauwelijks nog iets in over hun gemeente.

Net zoals ik gemeentebesturen ken die bewust niet meer adverteren in hun regionale dagblad om diezelfde reden. ,, We zien hier nooit meer een journalist bij raads- en commissievergaderingen, nauwelijks verhalen in de krant die over onze gemeente gaan. We adverteren nu in de HAH-bladen. Die zijn tenminste wel in ons geïnteresseerd.’‘

Alleen met kwaliteit en mankracht om weer de gemeentelijke politiek te kunnen volgen, is die neergang te keren. Investeren dus in journalisten.

Olivier, 5 maart 2012, 17:39

Ik zie in zowel het verhaal als de reacties precies terug waarom het zo slecht gaat met een deel van de regionale kranten. Iedereen piept en jammert dat het allemaal zo’n schande is dat het met minder moet en dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Maar is dat echt zo?

Meer mensen betekent niet automatisch een betere regionale krant maken. Een betere krant maak je door goed te kiezen en de thema’s te vinden die relevant zijn voor jouw lezers. Ik denk dat de regiokranten - dat is een generalisatie - daar jarenlang slecht in zijn geslaagd en nog vaak niet in slagen. Veel te lang gold het adagium: Wij vinden het interessant, dus moet de lezer dat ook maar vinden. Vooral dat is denk ik de lezer zat geworden.

Neem nu de aangehaalde raad- en commissievergaderingen. Schande dat de lokale journalist niet meer overal bij zit, lees ik. Volgens mij is het prima te verdedigen. De meeste vergaderingen - en ik heb er echt vele tientallen bijgewoond in een hele serie gemeenten - zijn inhoudelijk totaal oninteressant en leveren geen spat nieuws op. De gemeente en de raadsleden zijn een startpunt voor verhalen zoals er veel meer zijn. Dus als je de commissie stoeptegels en onkruidbestrijding een keer laat schieten; niks aan de hand. Zo lang je maar een ander interessant verhaal voor de lezer uit die plek er voor in de plek kan bieden. Landelijk gezien haalt toch ook niet elk algemeen overleg automatisch de media?

Verslaggeving van raad- en commissievergaderingen staan wat mij betreft symbool voor de luiheid die regionale kranten jarenlang tekende. Je gaat een paar uur naar het geleuter luisteren en hop daar was weer een pagina-opening. En bij gebrek aan de concurrentie die landelijke media onderling elke dag voelen en die hen moet drijven tot eigen verhalen en primeurs is er in de regio niemand die je afstraft. Behalve je lezer.

Wil je dus redden wat er te redden is? Ga de straat op en kom terug met de verhalen die er toe doen. Die ontroeren, die echt dicbtbij zijn. En ga vooral eens wat minder vaak naar het gemeentehuis. Kijk naar een krant als het Parool die hiervoor kiest en bloeit.

Erik, 7 maart 2012, 09:24

Nou Olivier, dat is wel een hele simplistische benadering van het probleem. Het is dus de schuld van de luie journalisten. Nou, zo had ik het nog niet bekeken… en zo is het natuurlijk ook niet. Er zullen best gemakzuchtigen onder ons zijn, maar die zijn in de minderheid. Je gaat echter aan het werkelijke probleem voorbij: het feit dat de regionale kranten in handen zijn van ondernemingen die nog steeds menen daar enorme rendementen uit te halen, ook in tijden van economische neergang. Met een krant en alle digitale rimram daaromheen is best geld te verdienen, maar niet de hoeveelheden zoals een bedrijf als Mecom wenst. Dus worden uitgeverijen steeds verder uitgeperst, net zolang tot er nauwelijks nog te werken is.

Olivier, 8 maart 2012, 10:49

@Erik… Ik heb het woord ‘lui’ nergens gebruikt. Dat zou ook niet passen want ik geloof best dat mensen hun uren maken en hard werken. Inhoudelijk gemakzuchtig vind ik wel op zijn plek. En conservatief. Arrogant wellicht zelfs. Ik heb geen mening over rendementen of hoe realistisch die zijn. Ik ben journalist en geen boekhouder. Maar waar het mij om gaat is dat bij elke verandering types zoals de in het stuk aangehaalde NVJ-vertegenwoordigers direct moord en brand schreeuwen over de inhoudelijke kwaliteit van de lokale media. En daar zet ik dus mijn vraagtekens bij. Want als het werkelijk allemaal zo geweldig was; dan zouden die kranten toch nog gretig aftrek vinden? En volgens mij weten we allemaal dat het niet het geval is. Dan geeft het geen pas om te blijven roepen: Wij zijn zo geweldig!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.