De week van… Irene Smit

Met enige regelmaat interviewt Villamedia een collega die in de actualiteit verschijnt. Dit keer: Irene Smit. Samen met Astrid van der Hulst vormt zij de hoofdredactie van Flow. Afgelopen woensdag sleepte het blad (eindelijk) de titel voor Tijdschrift van het Jaar in de wacht bij de uitreiking van de Mercurs. ‘We zijn de afgelopen jaren steeds genomineerd, dus we vonden dat we de titel nu wel eens moesten winnen’, vertelt Irene Smit vrolijk. ‘Het is een bekroning op ons werk’. In tegenstelling tot de oplage van de meeste bladen in Nederland, blijft die van Flow stijgen. Ook in het buitenland werpt het blad zijn vruchten af. ‘We komen uit in 4 talen en in meer dan 20 landen. We hebben een licentie in Duitsland en in februari 2015 komt er voor het eerst een licentie uit in Frankrijk’, vertelt Smit. Naast Frankrijk heeft nog een ander Europees land zich gemeld voor een licentie van Flow, laat Smit weten. ‘We hebben net de eerste gesprekken gehad, dus het is nog een beetje te vroeg om het bekend te maken.’
Afgelopen maand zijn de dames naar Japan afgereisd, want ook daar is de belangstelling voor Flow groot. ‘Het blad is te koop in een internationale boekenhandel in Tokio. Ze willen elke keer de oplage verhogen, omdat Flow steeds is uitverkocht. We waren uitgenodigd om een lezing te houden.’ Al die belangstelling is voor Smit soms wel een beetje onwerkelijk. ‘Dan sta je ineens in Japan een lezing te geven. Een aantal mensen wilden zelfs met ons op de foto’.
Volgens Smit is de manier van werken van Flow één van de redenen voor het succes van het blad en het behalen van de Tijdschrift van het Jaar-titel. ‘Het is een beetje “learning by doing”. We vinden dat je dingen gewoon moet proberen en dat je niet per se eerst alles moet onderzoeken en testen. Wij maken gewoon wat we zelf zouden willen lezen. Ik denk dat deze manier van werken de creativiteit stimuleert.’ Ook de redactiesamenstelling van Flow is afgestemd op deze manier van werken. ‘Astrid en ik vormen samen met brand director Joyce Nieuwenhuijs een team. Door deze manier van werken, waarbij wij ons meer richten op de creatieve kant en zij meer het organisatorische en zakelijke deel voor haar rekening neemt, kunnen we allemaal doen waar we goed in zijn. We werken met een klein kernteam en veel freelancers. Zo kunnen we snel beslissingen nemen en de juiste mensen bij de juiste projecten zoeken.’
De liefde voor papier wordt door de Mercurs-prijs beloond, vindt Smit. ‘Het is bijzonder dat je met een papieren product de wereld nog kan veroveren. Er zijn veel doemdenkers als het om print gaat in deze tijd, maar ik denk dat wij in de afgelopen 6 jaar wel hebben bewezen dat het kan’.
Foto: Marloes Bosch