De Telegraaf wijst interviewkandidaten met zakelijk belang niet altijd af

Er moest wel aandacht worden besteed aan hun sieradenlijn. Op die voorwaarde waren Patty Brard en haar dochter bereid om een interview te geven aan De Telegraaf. De krant vind dit soort eisen niet altijd een bezwaar. ‘Proportionaliteit bij de aandacht en intrinsieke journalistieke interesse in het product zijn wel van belang’ stelt hoofdredacteur Paul Jansen.
Dat de Brards wilden dat er ‘kort aandacht werd gevraagd voor frutsels als resultaat van hun hernieuwde band’ vond de deelredactie ‘best aardig’. Het resulteert in de krant in de volgende strofe, opgetekend uit de mond van dochter Priscilla: ‘We hebben onze sieradencollectie – bedoeld voor moeders, dochters en vriendinnen van alle leeftijden – samengesteld bij de grote drogisterijketen waar mama al langer mee werkt. Pritty is gebaseerd op het feit dat je als moeder en dochter hetzelfde kunt dragen.’
Niet rechtlijnig
Jansen stelt dat de onafhankelijkheid altijd voorop staat bij dit soort deals. ‘Toch is de borging niet altijd rechtlijnig. Bij restaurantrecensies betalen we bijvoorbeeld het diner zelf; bij de reissectie van zaterdagbijlage wordt daarentegen dikwijls een keuze gemaakt uit het aanbod van reisorganisaties. Zolang wij kunnen selecteren én volledig over de inhoud gaan, accepteren we dat uit kostenoverwegingen, wetende dat onze lezers reisverhalen zeer waarderen. Voorop staat dat we altijd moeten kunnen schrijven wat we willen.’
Bedanken voor de eer
Bij het Telegraaf-interview met de dochter van de vermoorde Thomas van der Bijl werd volgens Jansen een ‘evenwichtiger’ aanpak gekozen. ‘Bij haar relaas stond in een kadertje dat ze er een boek over had geschreven. Belangrijk is ook dat er van onze zijde belangstelling was voor het product, in dit geval een boek.’
Soms is krant streng. Jansen: ‘Zo kreeg de sportredactie het aanbod van een dubbelinterview met Ruud Gullit en zijn zoon. In het verhaal diende ook een scheerapparaat te worden genoemd. Sport bedankte voor de eer.’
De hoofdredacteur wijst erop dat dit fenomeen ook bij televisie speelt. ‘In de tijd dat ik WNL Op Zondag presenteerde, bleek het vinden van goede tv-gasten een klus. (..) We eindigden regelmatig met gasten die iets te “verkopen” hadden; een nieuwe film, boek, of tv-serie.
BN’ers zijn niet zelden alleen beschikbaar als ze iets kunnen promoten. Journalistiek schuurt zo aan tegen commercie.’
Praat mee