training eu starters

— maandag 10 oktober 2022, 12:53 | 0 reacties, praat mee

De Telegraaf wijst interviewkandidaten met zakelijk belang niet altijd af

Paul Jansen - © ANP

Er moest wel aandacht worden besteed aan hun sieradenlijn. Op die voorwaarde waren Patty Brard en haar dochter bereid om een interview te geven aan De Telegraaf. De krant vind dit soort eisen niet altijd een bezwaar. ‘Proportionaliteit bij de aandacht en intrinsieke journalistieke interesse in het product zijn wel van belang’ stelt hoofdredacteur Paul Jansen. Laatste wijziging: 10 oktober 2022, 13:02

Dat de Brards wilden dat er ‘kort aandacht werd gevraagd voor frutsels als resultaat van hun hernieuwde band’ vond de deelredactie ‘best aardig’. Het resulteert in de krant in de volgende strofe, opgetekend uit de mond van dochter Priscilla: ‘We hebben onze sieradencollectie – bedoeld voor moeders, dochters en vriendinnen van alle leeftijden – samengesteld bij de grote drogisterijketen waar mama al langer mee werkt. Pritty is gebaseerd op het feit dat je als moeder en dochter hetzelfde kunt dragen.’

Niet rechtlijnig
Jansen stelt dat de onafhankelijkheid altijd voorop staat bij dit soort deals. ‘Toch is de borging niet altijd rechtlijnig. Bij restaurantrecensies betalen we bijvoorbeeld het diner zelf; bij de reissectie van zaterdagbijlage wordt daarentegen dikwijls een keuze gemaakt uit het aanbod van reisorganisaties. Zolang wij kunnen selecteren én volledig over de inhoud gaan, accepteren we dat uit kostenoverwegingen, wetende dat onze lezers reisverhalen zeer waarderen. Voorop staat dat we altijd moeten kunnen schrijven wat we willen.’

Bedanken voor de eer
Bij het Telegraaf-interview met de dochter van de vermoorde Thomas van der Bijl werd volgens Jansen een ‘evenwichtiger’ aanpak gekozen. ‘Bij haar relaas stond in een kadertje dat ze er een boek over had geschreven. Belangrijk is ook dat er van onze zijde belangstelling was voor het product, in dit geval een boek.’
Soms is krant streng. Jansen: ‘Zo kreeg de sportredactie het aanbod van een dubbelinterview met Ruud Gullit en zijn zoon. In het verhaal diende ook een scheerapparaat te worden genoemd. Sport bedankte voor de eer.’

De hoofdredacteur wijst erop dat dit fenomeen ook bij televisie speelt. ‘In de tijd dat ik WNL Op Zondag presenteerde, bleek het vinden van goede tv-gasten een klus. (..) We eindigden regelmatig met gasten die iets te “verkopen” hadden; een nieuwe film, boek, of tv-serie.
BN’ers zijn niet zelden alleen beschikbaar als ze iets kunnen promoten. Journalistiek schuurt zo aan tegen commercie.’

Bekijk meer van

Telegraaf

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.