De pop-up redactie als nieuwe manier van samenwerken
Journalist ben je niet alleen. Is samenwerken met fotograaf, opmaak en eindredactie bij een krant heel normaal en met cameraman, editor en (eind)redactie bij televisie, online zijn de patronen nog niet ingesleten. Het Europese project Pop-Up Newsroom probeert bij te dragen aan de zoektocht naar nieuwe vormen van journalistieke samenwerking.
Kern van de nieuwe redactie is, dat techneuten, ontwerpers en journalisten in steeds verschillende samenstellingen samenwerken om een nieuwsonderwerp te onderzoeken en te verwerken. Om die samenwerking efficiënt te laten verlopen, zijn er talloze veelal gratis online hulpmiddelen voorhanden, beschrijft journalism.co.uk.
Daarmee breidt de samenwerking zich in feite uit naar organisaties en personen buiten de redactiemuren. De online diensten zijn soms geautomatiseerd, maar springen soms ook feitelijk bij als er bijvoorbeeld ingewikkelde zoekvragen zijn. En zij leren weer van het gebruik van hun producten.
Wel is de financiering is die gevallen een probleem, zegt Fergus Bell, initiatiefnemer van de Pop-up Newsroom. Want als externe ontwikkelaars en ontwerpers echt aan de slag gaan, gaat de meter lopen. Met zijn project wil hij echter het nut van samenwerking laten zien en de bereidheid tot betalen onderzoeken.
Een paar voorbeelden van online tools:
- Check; te gebruiken als online verificatietool
- Bridge: een online vertaaltool (beter dan google.translate)
- Krzana: een spider die talloze bronnen volgt en efficiënt en overzichtelijk weergeeft
Praat mee