website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De Pegel ging langs bij Coen van de Ven: ‘Ik creëer mijn eigen collega’s’

Erwin van 't Hof en Sjoerd Arends — Geplaatst op dinsdag 29 januari 2019, 09:58

© Truus van Gog

De Pegel Hoe maak je ruimte voor journalistiek die je écht belangrijk vindt? Om daarachter te komen, spreken freelancers Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof met vakgenoten. Deze keer met onderzoeksjournalist Coen van de Ven (26). ‘Als freelancer hoef je niet alleen te zijn.’

Coen schrijft longreads voor De Groene Amsterdammer met, in zijn eigen woorden, ‘bijna altijd een politieke invalshoek’. Recente voorbeelden: ‘Hoe Russische trollen inspelen op Westerse angsten’, een onderzoek naar desinformatie op Twitter en ‘Een eigen weg voor het Oosten’, een analyse van de zogenoemde Europese fly-over states. Oftewel: Oost-Europese landen, zoals Polen en Slowakije, waar vaak overheen wordt gevlogen, maar zelden wordt gestopt.

Het zijn het soort verhalen die hem bij aanvang van zijn studie journalistiek inspireerden. ‘Ik lees De Groene vanaf mijn achttiende. Dat was toen al bijzonder. De verhalen gaan heel erg de diepte in. Er is ruimte om de abstracte laag aan te raken zonder het gewone leven uit het oog te verliezen. Dat soort longreads passen bij mij. Die wilde ik ook maken.’

Nadat hij in 2016 een vervolgstudie politieke theorie afrondt, besluit Coen ‘een waaier van werkzaamheden’ voor zichzelf te regelen. Want: ‘Ik wilde lange verhalen maken, maar er niet arm van worden. Daarom deed ik voor RTL Z zo’n acht á tien keer per maand redactie­diensten.’ Ook maakt hij korte tijd verhalen over duurzaamheid voor een netbeheerder. ‘Het was niet het werk waar ik van droomde, maar het zorgde wel dat ik een basis had. Ik wist dat ik de huur kon betalen. Dat gaf rust.’ De journalist schat dat hij in die periode tweevijfde van zijn tijd overhield voor grotere producties.

Voor een eerste Groene-verhaal zoekt hij de samenwerking op. En creëert zo zijn eigen collega’s. ‘Ik run een interna­tionaal schrijverscollectief: The Caravan’s Journal, met oud studiemaatjes, een journalist uit België en een journalist uit Duitsland, Het is fijn om een groep mensen om je heen te verzamelen. Je kunt met elkaar sparren en van elkaar leren.’
Het drietal heeft in 2016 een groot verhaal over Kaliningrad in het vizier; een Russische enclave op Europees grondgebied, bij Litouwen. De pitch maakt een succesvolle landing. De Groene Amsterdammer helpt met de realisatie van het artikel. Het resultaat: ‘Leven aan de rand van de Koude Oorlog: de kwestie Kaliningrad.’

De productie komt tot stand met behulp van drie subsidies. Twee uit Nederland en één uit Duitsland. De aanvragen daarvoor zijn een stuk sneller geschreven dankzij Coens ‘collega’s op afstand’. ‘Je begint met schrijven en hebt een ruwe opzet. Hoe lekker is het om die opzet vervolgens over de schutting te gooien. Dan gaat de volgende er weer mee verder, die het later weer aan jou laat lezen. Op die manier komen subsidieaanvragen veel sneller tot stand.’

Die samenwerking loopt tot de dag van vandaag door. ‘We bellen wekelijks. Ook gewoon om te bespreken wat ons bezighoudt en wat we de komende tijd gaan doen. Ik heb geluk dat het naast collega’s ook goede vrienden zijn.’ Er wordt ook geregeld werk van elkaar nagekeken.

Coen gelooft niet in netwerken om het netwerken, wel in logische partnerschappen. ‘Zo gaat het meestal. Ik schrijf nu veel over desinformatie. Daar doet maar een klein clubje journalisten onderzoek naar, dus je komt elkaar overal tegen. Bij lezingen, presentaties van denktanks, noem maar op. Zo raakte ik aan de praat met journalist Robert van der Noordaa. Hij was voor de Volkskrant met hetzelfde onderwerp bezig. Toen zeiden we al snel: “Waarom gaan we niet gewoon samenwerken?” Je kan die connecties allemaal strategie noemen, maar ze vloeien heel logisch voort uit de inhoud.’

Niet alleen met gelijkgestemde journalisten, ook met De Groene Amsterdammer heeft Coen inmiddels een nauwe band. Sterker nog: hij is op het moment van schrijven voor vier maanden in dienst. ‘Het is een soort draaideur. Ik had een idee voor een groot project. Toen werd gevraagd of ik de subsidieaanvragen in loondienst wilde schrijven. Daarnaast maak ik kortere verhalen voor het blad en volg ik Frans Timmermans nu al een tijdje voor een groot portret.’

Over enkele maanden is Coen weer zelfstandig journalist. Hij is er niet rouwig om. ‘Als ik ergens een vast dienstverband had gezocht, was ik waarschijnlijk achter een ANP-computer beland. Daar is niets mis mee, dat werk heb ik bij RTL Z ook gedaan. Maar als ik dat fulltime zou moeten doen en me dan binnen een organisatie richting een bepaalde positie moet werken, dan was ik creatief gezien misschien doodgebloed. Ik snap dat dat heel dramatisch klinkt, ik wil dat ook niet te zwaar maken, maar mijn ambities liggen ergens anders.’

De journalist wist dat hij lange verhalen wilde maken, en is dat zonder omweg gaan doen. ‘Ik richt me nu alleen nog op de dingen die ik leuk of belangrijk vind.’ De grote verhalen zijn gebleven, ook voor titels als Vrij Nederland, Knack en De Standaard. Af en toe geeft hij les op de School voor Journalistiek en houdt hij lezingen over onderwerpen waar hij over publiceert.

Met The Caravan’s Journal organiseert Coen ook journalistieke reizen waar ook anderen bij kunnen aanhaken. ‘Het gaat prima op deze manier. Ik heb er vertrouwen in dat ik het zo kan volhouden.’

Klik hier voor meer informatie over The Caravan’s Journal

 

Geleerd van Coen van de Ven
• Samenwerken met gelijkgestemde freelancers levert mogelijkheden op
• Een goede band met een opdrachtgever gaat verder dan de verkoop van verhalen
• Verkoop van artikelen over de landsgrenzen biedt veel mogelijkheden (hier hoor je meer over in de podcast)
• Jezelf profileren kan het best op een manier die bij je past (hier hoor je meer over in de podcast)

Dit verhaal is mogelijk gemaakt door het Lira Fonds Reprorecht.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

COP Bladenmaken

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.