website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Maria Visser (&C)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 31 januari 2018, 16:16

Maria Visser (r), editor-in-chief van &C, samen met voormalig &C-business director Sanne Visser in 2017. Foto: Truus van Gog

Maria Visser (r), editor-in-chief van &C, samen met voormalig &C-business director Sanne Visser in 2017. Foto: Truus van Gog

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Maria Visser, editor in chief bij &C.

Teasen en testen. Dat zijn in het kort de belangrijkste online lessen van Maria Visser van &C. Visser is sinds november 2016 betrokken bij het mediamerk van presentatrice Chantal Janzen, dat zichzelf niet profileert als ‘magazine-met-website’ maar als multi-channel netwerk. Sinds mei zwaait Visser er als editor-in-chief met de scepter over zowel de online als offline activiteiten. “Kijk je naar televisie, dan word je constant lekker gemaakt met alles wat er nog aan komt. Die trailers en promo’s zijn er niet voor niets. Voor tekst en online video kun je hetzelfde doen.”

Voorproefjes plaatsen dus. &C doet dat op haar website en in haar app door artikelen aan te kondigen, met daarbij het tijdstip van verschijnen. “Coming up om 21:00 uur: Een ode aan Olcay Gulsen”, prijkt in zo’n geval bijvoorbeeld in een van de blokken bovenaan de met veel beeld gevulde website of app. Volgens Visser heeft dat teasen een tweeledig doel: het maakt voor de lezer inzichtelijk wat er nog allemaal aan komt die dag, en het prikkelt hen om regelmatig terug te komen. “Voor ons werkt dat heel goed.”

Het ritme van de lezer volgen
Televisie is sowieso een inspiratiebron voor de online uitingen van &C, dat een lineaire publicatieplanning nastreeft. Rubrieken worden zoveel mogelijk op vaste dagen en gezette tijden gepubliceerd, zoals bij een televisieschema (“Dat zorgt voor herkenning”). En ook bij andere artikelen wordt geprobeerd een moment te kiezen dat voor de bezoeker logisch is. “We volgen zoveel mogelijk het dagritme van onze lezer”, aldus Visser. “In de ochtend hebben we andere content dan ‘s avonds.”

Om te achterhalen welke content wanneer het best past (en dus het best wordt bekeken), laat &C zich leiden door data van gebruikers. Die data laten zien wanneer welke artikelen het meest aangeklikt worden. Daaruit bleek onder andere dat een programma als &C tussen de lakens het op zondagochtend het beste doet.

“We doen ook veel aan A/B-testen, waarbij we verschillende bezoekers andere content voorschotelen om te kijken wat het beste werkt”, aldus Visser, die benadrukt dat lezers trekken alleen werkt als je unieke content aanbiedt. “We hebben een team van drie personen dat zich met data bezighoudt. En dat is dan nog zonder de redactie, die zelf ook het beste publicatiemoment zoekt.”

Verhaal voor kanaal
Hoewel &C veel inzichten uit data haalt, blijft het juiste publicatiemoment vinden volgens Visser een zoektocht. “We draaien constant aan de knoppen. Niet alleen wat het juiste moment betreft, maar ook wat betreft het juiste kanaal. Per verhaal bedenken we op welk kanalen we die content het best kunnen verspreiden. Dat kan de website zijn, maar ook YouTube of Facebook.”

Die verschillende kanalen hebben volgens Visser ieder zo hun eigen nukken. “Op onze website en in onze app worden video’s vaak helemaal uitgekeken. Maar op Facebook gebeurt dat veel minder en klikken mensen eerder weg. Facebook is er toch op gericht om je snel weer verder te laten kijken. Daarom plaatsen we er vooral teasers. Het bereik is op Facebook groter, maar de kijker krijgt er veel minder binding met je merk. Dat is een constante zoektocht.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.