foj 2019

— maandag 6 mei 2019, 15:00 | 0 reacties, praat mee

De online lessen van… Maarten Jacobi (Zoom.nl)

Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties. In deze aflevering: Maarten Jacobi, content manager bij fotografietijdschrift Zoom.nl.

Voor een aantal journalistieke redacties waren chatbots twee jaar geleden nog een nieuw speeltje met een flinke belofte. De veelal in Facebook Messenger gebouwde robotjes werden onder andere door de NOS en NRC ingezet om verhalen te verspreiden onder het publiek. Inmiddels zijn diezelfde media alweer van de chatbots afgestapt. De conclusie: werkt niet.

Helemaal tegen die lijn in lanceerde fotografietijdschrift Zoom.nl in februari juist een niéuwe chatbot op Facebook Messenger. “En dat is vooralsnog een succes”, zegt Zoom.nl’s online content manager Maarten Jacobi, die de bot bouwde. “Sinds de chatbot bestaat zijn er 6000 mensen die hem hebben uitgeprobeerd. Daarvan hebben 4500 mensen aangegeven dat ze in de toekomst berichten willen blijven ontvangen.”

Niet top-down
Jacobi verklaart dat succes vanwege de manier waarop Zoom.nls chatbot met gebruikers communiceert. “De meeste journalistieke chatbots in Nederland zijn ‘top-down’: zodra je je aanmeldt krijg je iedere dag een link naar een nieuwsbericht. Dat gaat al snel vervelen.” Zoom.nl doet het volgens Jacobi precies andersom: de chatbot wordt vooral gebruikt om lezers met vragen te helpen.

Wie de chatbot opent (door op de Facebook-pagina van Zoom.nl rechtsboven op “Bericht versturen” te klikken) doorloopt een kort keuzemenu dat vragen voor de redactie of de klantenservice beantwoordt. “Dat zijn vragen die we vaak op de redactie binnenkrijgen. De chatbot moet het voor onze lezers makkelijker maken zelf het antwoord te vinden.”

Verder uitbouwen
Heel uitgebreid is de Zoom.nl-chatbot nog niet, geeft Jacobi toe. Naast het beantwoorden van vragen zet Zoom.nl hem vooral in om lezers te trakteren op een cadeau: een gratis, digitale fotografiegids. Wie een van de twee gidsen downloadt, krijgt de vraag of hij op een later moment meer berichten van de Zoom.nl-bot wil ontvangen. Tot nu toe zei 75 procent van de gebruikers daar ‘ja’ tegen. “Als je wilt dat je chatbot succes heeft, moet je iets bieden waarvoor mensen naar je toe willen komen. Je moet ze dus iets waardevols geven.”

In de toekomst wil Jacobi verder experimenteren met de chatbot. Een van de mogelijkheden is gebruikers die zijn blijven hangen via de chatbot uitnodigen voor evenementen. Of hem inzetten in de vorm van een spel. “In een gewone post op Facebook kun je bijvoorbeeld een foto plaatsen, met de vraag welke camera-instellingen er zijn gebruikt. Deelnemers aan dat spelletje kunnen dan in de chatbot controleren of ze het antwoord goed hebben. Dat soort interactie creëert een band met je lezer.”

Tussen familie en vrienden
Wat Jacobi met de Zoom.nl-bot niet wil doen is gebruikers overladen met nieuws of linkjes naar artikelen. “Met een chatbot zit je vrij dicht bij je lezer. De berichten die je stuurt verschijnen tussen de berichten van vrienden en familie. Dat is een hele waardevolle positie. Je moet voorzichtig zijn dat je daar geen van misbruik maakt. Doe je bijvoorbeeld een te commercieel aanbod, dan melden mensen zich heel snel af.”

Een chatbot moet voor de gebruiker meerwaarde bieden, vindt Jacobi. Volgens hem gebruiken veel media de automatische programmaatjes nu nog te veel om artikelen te dumpen, net zoals nog vaak op sociale media gebeurt. Gewoon een link naar een artikel op Facebook plaatsen en er niet meer naar omkijken. Die fout maakten ze bij Zoom.nl in het verleden ook, aldus Jacobi. “We denken daarom nu veel meer vanuit de interactie: wat heeft onze lezer eraan als we dit delen? Diezelfde vraag stellen we onszelf ook bij onze chatbot. Alles wat we in de chatbot aan gaan bieden aan gebruikers moet voor hen meerwaarde hebben.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.