onderzoek covid en journalistiek

— zaterdag 21 maart 2015, 13:36 | 0 reacties, praat mee

De ombudsman- en vrouw

In de Volkskrant schrijft ombudsvrouw Annieke Kranenberg over de essentie van bronvermelding. Een Volkskrant-verslaggever had citaten gebruikt uit een stuk van het NRC Handelsblad, maar de persoon in kwestie nooit gesproken. De aanhalingstekens die in het stuk zijn gebruikt, droegen nog meer bij aan het idee dat de Volkskrant-verslaggever de persoon wel degelijk had gesproken. Volgens Kranenberg staat in het Stijlboek van de Volkskrant dat er juist zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van bronvermelding. "Dat is niet alleen beleefd jegens de betrokkene en het andere medium, maar vooral essentieel voor de lezer die anders toch in het ootje wordt genomen," schrijft Kranenberg. "Ervandoor gaan met andermans werk komt nogal gemakzuchtig en krenterig over. Bovendien is het in dit internettijdperk volstrekt achterhaald om bronnen weg te laten, omdat enerzijds de kans op ontdekking groot is en het anderzijds extra mogelijkheden tot verdieping biedt. Nu alle artikelen van de Volkskrant online verschijnen (deels betaald), dienen journalisten zich daarvan bewust te zijn."

NRC-ombudsman Sjoerd de Jong vraagt zich af hoe betrouwbaar journalisten eigenlijk zijn. De Jong schrijft over een recent gemaakte reportage van verslaggever Andreas Kouwenhoven. In de reportage spreekt Kouwenhoven met een jonge jongen die heel graag naar IS zou willen vertrekken.

Veel mensen lieten via Twitter weten het verhaal niet te geloven, want niemand zou uitgebreid vertellen over dit soort plannen. Ook waren er concrete twijfels, de jongen zou inmiddels onvindbaar zijn op Facebook en hij rookte, iets wat niet mag van IS.

De reportage van Kouwenhoven blijkt niet verzonnen, maar hoe ga je als krant om met zo’n beschuldiging en sprak de jongen zelf de waarheid, vraagt De Jong zich af. “Als dit voorbeeld iets duidelijk maakt, is het dat de krant gevoelige verhalen maar beter kan dubbelchecken voor publicatie en alle documentatie moet bewaren, zoals nu ook gebeurde. Wantrouwen jegens de mainstream media is een bloeiende huis-, tuin- en keukenindustrie,” aldus De Jong.

Bekijk meer van

NRC De Volkskrant

Praat mee

banner tegelwinnaars

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.