De ombudsman- en vrouw
Annieke Kranenberg, ombudsvrouw van de Volkskrant, schrijft deze week: 'Waar liggen de ethische grenzen van de Volkskrant ten aanzien van onethische producten eigenlijk?' Kranenberg vraagt zich af of de krant ethische grenzen kent met betrekking tot het laten zien en beschrijven van bepaalde producten. Zo behandelt de Volkskrant bijvoorbeeld niet alleen duurzame merken op de modepagina, want 'dan wordt het aanbod erg beperkt'. Kranenberg stelt: 'Van redacteuren mag een sterk ecologisch bewustzijn worden verondersteld - daar zal de nieuwe economie tenslotte om draaien. Dat besef mag mijns inziens nadrukkelijk tot uiting komen in slimme productkeuzes en vragen. Lezers voorschrijven wat zij wel en niet mogen consumeren, is daarentegen bedilzucht.'
NRC-ombudsman Sjoerd de Jong analyseert een stuk over complotdenkers, dat flink leek op een stuk op de voorpagina van het Leidse universiteitsblad Mare. Je mag best inspiratie opdoen uit andermans werk, alleen is de vraag hoe precies je iets interpreteert en in de krant zet, stelt De Jong. Volgens de auteur van het stuk zouden de inhoudelijke overeenkomsten puur toeval zijn geweest. De vormgeving daarentegen, is wel hetzelfde. ‘Niet zozeer het laten oplichten van tekst met een gekleurde marker; dat doet NRC Handelsblad zelf ook al jaren, bijvoorbeeld bij de regeringsverklaring van het kabinet. Maar wel de gele letters, rode cirkels, de verwijzingen, het hele plaatje,’ aldus De Jong. ‘Hoe dan ook, ook kleintjes moet je netjes nadoen. Nog beter: verzin zelf iets.’
Praat mee