banner festival 23

— woensdag 10 oktober 2018, 13:21 | 0 reacties, praat mee

De journalist en de nerd

Foto: Truus van Gog

Het 'young boys network', noemen ze zichzelf gekscherend. IT'ers David Graus, Daan Odijk en Anne Schuth kennen elkaar van de Universiteit van Amsterdam, waar ze jarenlang werkten aan hun proefschriften over zoekmachines. Maar inmiddels veranderen de drie nerds de journalistiek. Niet van binnenuit, maar vanuit de spreekwoordelijke donkere serverruimtes. Laatste wijziging: 10 oktober 2018, 15:59

Zo bouwt Graus bij de FD Mediagroep een ondersteuningssysteem voor de redactie dat automatisch trefwoorden uit artikelen vist én maakt hij software die samenvattingen van artikelen creëert. Odijk en Schuth bouwden bij Blendle algoritmes die lezers aanbevelingen doen op basis van hun interesses. Ze werken nu respectievelijk aan personalisatie voor RTL Nieuws en De Persgroep, vertelden ze vrijdag al op Villamedia.

De algoritmes die het drietal ontwikkelt, klinken menig journalist misschien akelig in de oren. Want hoe je het ook wendt of keert, wanneer robots (want dat is in feite wat algoritmen zijn) zich op de werkvloer voegen nemen ze taken over. Krijg je al de bibbers? Niet nodig. Wetenschappers zijn het erover eens dat robots op de werkvloer niet gaan leiden tot massale ontslagen.
Dat geldt vooral voor landen in West-Europa. Volgens de denktank Oeso gaat in geïndustrialiseerde landen op termijn 14 procent van de banen verloren aan automatisering. En in Nederland gaat het om nog minder (11,4 procent), omdat ons land zich al goed aan heeft weten te passen aan nieuwe technologieën die ons werk veranderen. Fiew!

Opgelucht? Mooi! Maar dat betekent niet dat je achterover kunt gaan leunen. Algoritmes gaan namelijk wél ons werk veranderen. En dat betekent: meebewegen of achterblijven. Precies zoals dat met de opkomst van internet ging. Het aantal redacteuren dat anno 2018 een collega moet vragen een artikel in het CMS te zetten is op de meeste redacties op één hand te tellen. Zo zal het met algoritmes ook gaan. Wie ze omarmt is klaar voor de toekomst. Wie ze negeert komt op achterstand te staan.

Maar omarmen kan ook verder gaan dan alleen maar accepteren dat algoritmes ‘er nou eenmaal zijn’. Wie actief nadenkt over de mogelijkheden van algoritmen, kan zélf voorop lopen in de storm die ze veroorzaken. Heel technisch onderlegt hoef je er ook al niet voor te zijn. Dar heb je IT’ers voor. Creatief wel, want bedenken wat je een robot precies allemaal kan laten doen is niet zo makkelijk. En laat journalisten nou een creatief volk zijn. Dus sla aan het brainstormen en drink eens koffie met de nerds. Het kan zomaar het begin zijn van een heel mooi huwelijk.

Bekijk meer van

De tech-trend

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.