foj 2019

— maandag 19 mei 2014, 15:49 | 0 reacties, praat mee

De gemengde praktijk van Ron de Bruijn

© Truus van Gog

De freelancer anno 2014 maakt naast een journalistiek verhaal ook wel eens een jaarverslag of een brochure. Sommigen hebben er zelfs een heel ander beroep naast. Voor de afwisseling, maar vooral ook voor de centen. Ron de Bruijn (34) startte dit jaar zijn eigen bedrijf. hij combineert tekstschrijven, communicatie en marketing.

‘Ik ben oorspronkelijk journalist, belandde daarna in de sponsored media van Readershouse/Hearst en koos vervolgens voor wat ouderwetse journalisten als de darkside beschouwen: een marketing/communicatiefunctie bij Doornvogel.

Als freelancer beschik ik nu wel mooi over een breed pakket aan vaardigheden. Ik ben tekstschrijver of creative voor bedrijven, ik zet apps en websites in de markt, doe marketingklussen. Maar ik schrijf ook verhalen voor bijvoorbeeld Elegance en Big Black Book. Die veelzijdigheid, de verschillende prikkels houden me op mijn scherpst. En wat mij betreft conflicteren die twee werelden niet.

Ik denk dat commercie en journalistiek elkaar versterken. Een moderne journalist denkt commercieel. Al die stoffige types die bellend en rokend achter hun telefoon zitten, zijn niet meer te vergelijken met de generatie die nu van school afkomt. Ook ik was tijdens mijn studie journalistiek al nooit de spreekwoordelijke waakhond. Voor klanten werken leek me toen al leuker dan voor de democratie, zal ik maar zeggen. Als ik een artikel schrijf, denk ik mee over welke adverteerder daarbij past, hoe je het multi­mediaal weg kunt zetten. Redacties denken daar ook steeds meer over na. Dat moet ook, anders gaan ze ten onder. 

Ik vind het wel moeilijk om mezelf in de markt te zetten, met al die verschillende petten op. In één zin vertellen wat ik kan, is knap lastig. Als je voor een baas werkt, loont het om van alles te kunnen, maar als freelancer leg je het vaak af tegen de specialisten. En nu bij een opdrachtgever net een grote klant is weggevallen waardoor opdrachten en betalingen on hold staan, word ik als beginnend ondernemer wel wat nerveus. Met een bevriende fotograaf ga ik daarom verhalen maken die we opdrachtgevers kant-en-klaar aanbieden. En vanuit een kantoor vol vintage spullen werk ik vrijwillig mee aan het Steve Festival. Want de tijd heb ik toch, en stilzitten kan ik niet.’

www.onestopcreatives.nl

Bekijk meer van

Werk ondernemen Dossiers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.