e learning nvj

— vrijdag 26 november 2021, 08:00 | 0 reacties, praat mee

Ferdi Felderhof over de Donald Duck-app: eerst de basis, dan de wilde plannen

© Truus van Gog

Op papier doet Donald Duck het met een oplage van zo'n 200.000 exemplaren nog altijd ontzettend goed. Maar het weekblad van de beroemdste eend ter wereld was digitaal lange tijd niet heel prettig te lezen. De eerder dit jaar gelanceerde app veranderde dat. Hoofdredacteur Ferdi Felderhof: ‘We hebben in vier maanden tijd drie jaargangen van het blad gedigitaliseerd.’

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Nick Kivits. Ook lid worden?

Abonnees van Donald Duck konden hun favoriete stripblad natuurlijk al tijden digitaal lezen via de app van Tijdschrift.nl. Maar echt lekker las dat niet. Zeker niet voor wie de strips op een smartphone wilde bekijken. Voor artikelen is zo’n platte PDF zoals die in Tijdschrift.nl wordt aangeboden wel prima, maar voor strips betekent het op een klein scherm vooral veel inzoomen, vegen en schuiven.

En dus besloten de redactie van het vrolijke weekblad en uitgever DPG Media Magazines dat dat anders moest. ‘We zijn heel erg gaan zoeken naar een andere manier om strips te presenteren’, aldus Ferdi Felderhof, sinds juli hoofdredacteur van Donald Duck. Het resultaat: een app waarin lezers zelf kiezen of ze strips per pagina lezen of liever plaatje voor plaatje. De app bevatte op het moment van livegang in september ruim duizend verhalen. Abonnees krijgen iedere dag een nieuwe strip en kunnen zoeken naar verhalen met hun favoriete personages. Wanneer de papieren editie van Donald Duck - die komend jaar 70 jaar bestaat - bij abonnees op de deurmat valt, verschijnt er ook een digitale versie in de app.

Vooral het opknippen van de verhalen in losse plaatjes blijkt op een smartphone goed te werken. Dat opknippen doet de redactie niet helemaal zelf. ‘We hebben flink geïnvesteerd in een systeem dat dat voor ons doet’, aldus Felderhof. ‘Dat gaat in 80 procent van de gevallen goed. Maar als er bijvoorbeeld een tekstballon uit het ene plaatje overlapt met het andere, dan weet het systeem soms niet goed wat het moet doen. Er komt dus nog wat handwerk bij kijken. Maar het proces automatiseren heeft veel tijd bespaard. Dat moest ook wel: voordat de app live ging hebben we in vier maanden tijd drie jaargangen van het blad gedigitaliseerd.’

Dicht bij de kern blijven
De nieuwe app is niet Donald Ducks enige uitstap naar de digitale wereld. Op de website van het weekblad kunnen lezers tekenlessen volgen, informatie vinden voor spreekbeurten, quizzen doen en spelletjes spelen. Duckipedia, een digitale encyclopedie met achtergrondinformatie over alle inwoners van Duckstad en omstreken, is er al jaren een van de best gelezen rubrieken. Ook de typecursus DuckTypen vindt gretig aftrek. Een eind 2019 gelanceerde voice-app voor Google Assistant had een jaar na de lancering 70.000 tot 100.000 maandelijkse gebruikers. Felderhof, die in 2006 als stagiair begon bij Donald Duck: ‘Met die voice app hebben we niet per se veel geld verdiend, maar we konden er wel goed mee laten zien hoe innovatief we zijn.’

Hoe innovatief ook, niet alle digitale projecten van de wereldberoemde eend en de redactie van zijn weekblad gaan even goed. DuckWorld Smart Adventures, een online game met educatieve elementen, was volgens Felderhof uiteindelijk niet helemaal wat het had moeten zijn. ‘We wilden leuke, spannende verhalen vertellen in een game-vorm. En die verhalen moesten ook nog eens leerzaam zijn. Maar de verhalen werden al snel te educatief en daardoor minder “Duckig”. We vinden het belangrijk dat lezers ook iets opsteken van onze verhalen. Maar zodra je te educatief wordt, loop je het risico lezers weg te jagen.’

‘Wilde plannen’
Van de ervaringen met DuckWorld leerde de redactie van Donald Duck dat ze vooral dicht bij hun kern moeten blijven bij digitale projecten. ‘90 tot 95 procent van ons blad bestaat uit strips. Toen we begonnen met het ontwikkelen van onze app, hadden we allerlei wilde plannen. Maar we hebben ervoor gekozen om er eerst voor te zorgen dat de basis goed is. En dat zijn de strips. Die zijn het allerbelangrijkst. ’

De focus lag tijdens de ontwikkeling van de Donald Duck-app zo op de strips en op het vinden van een goede manier om ze te presenteren, dat andere onderdelen van de app nog niet klaar zijn. ‘Er is bijvoorbeeld nog geen dashboard waarop we kunnen zien welke verhalen vaak worden gelezen en naar welke personages gebruikers het vaakst zoeken. Dat zijn we nu aan het ontwikkelen. Als die informatie beschikbaar is kunnen we daar verder op bouwen.’

En wat doorontwikkelen betreft: de wilde ideeën die Felderhof en zijn collega’s bedachten in aanloop naar de app, zijn niet van tafel. ‘We willen onder andere gamification gaan toepassen, bijvoorbeeld door lezers de kans te geven meer strips vrij te spelen als ze de app iedere dag openen. En we willen graag ook interactieve strips gaan maken. Je kunt denken aan een strip met een cliffhanger, waarbij de lezer een keuze kan maken. De Zware Jongens hebben een bank beroofd. Gaat de bewaker achter ze aan of laat hij ze lopen? De keuze die je maakt heeft invloed op het verloop van de rest van de strip. Dat zorgt voor een heel andere beleving. Nu de basis goed is, kunnen we de app verder gaan uitbouwen.’

Bekijk meer van

Praat mee

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Marjolein Slats, waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Karin Bais

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.