website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De consument wacht op niets en niemand; 8 tips voor bladenmakers

Linda Nab — Geplaatst op dinsdag 27 november 2018, 13:38

© Iris Duvekot

Nieuwe tijden Wat worden de trends in magazine media? We staken ons licht op op de eerste Mag Inspiration Day, afgelopen maand in Amsterdam, en tekenden 8 tips op uit de mond van drie internationale topsprekers.

1. Sta ergens voor
Magazine merken moeten stevig gaan nadenken over hun merkwaarden, adviseert Carla Buzasi, oud-hoofdredacteur van The Huffington Post UK, en tegenwoordig directeur van het toonaangevende trendwatchbureau WGSN. En dan hebben we het niet over doorzichtige marketing-slogans, maar over fundamentele waarden. Want een groeiende groep sociaal geëngageerde consumenten zijn niet meer geïnteresseerd in ‘saving money’ maar in ‘saving the world.’ Met een flinke korting op hun abonnement ga je ze dus niet meer paaien, voorspelt ze. Denk daarom na waar je nu echt voor staat als merk. Wat wil je veranderen in de wereld?
Zijn dat vragen voor een gemiddelde glossy? Jazeker. Kijk eens naar de Amerikaanse Teen Vogue, dat sinds de komst van een nieuwe jonge hoofdredactie de afgelopen twee jaar verrassend is uitgegroeid tot een van de meest geëngageerde bladen in de VS. Teen Vogue combineert met gemak beauty geheimen met prikkelende columns en achtergronden over politiek en ongelijkheid. Ook online poppen uitgesproken merken op. Denk aan digital brands voor sociaal-bewuste (Millenial) vrouwen, zoals Iris (Condé Nast) en The Lily (Washington Post).

2. Go vertical
Omarm één van je pijlers, maak er een op zichzelf staand merk van, en boor een compleet nieuwe doelgroep aan. VICE is uiteraard de koning der verticals, maar afkijken kan ook bij New York Magazine. Het merk heeft vijf digitale merken ontwikkeld vanuit het hoofdmerk: The Cut (mode), Grub Street (eten), Intelligencer (politiek), The Strategist (shoppen) en Vulture (cultuur). Een beetje per ongeluk ontstaan, bekent hoofdredacteur Adam Moss, doordat jonge redacteuren experimenteerden met blogs over zaken waar ze zelf een obsessie mee hadden.  Intussen zijn het zelfstandige merken geworden met een eigen url en look & feel.
Ook The Washington Post experimenteert met verticals. Vorig jaar werd daar The Lily gelanceerd. Een op zichzelf staand merk, geënt op de vrouwenbeweging, dat – naast een rijke investeerder – vleugels kreeg door de Time’s Up en #MeToo beweging. The Post wil er een nieuw publiek mee aanboren. De inhoud van het magazine komt deels uit de krant, en vindt nu een nieuwe groep lezers in een andere, veel visueler ingerichte omgeving. Onlangs lanceerde de krant een tweede vertical over eten (Voraciously). En volgens hoofdredacteur Amy King van The Lily, zal dat zeker niet de laatste zijn.

3. Wees een Gids
Als je weet waar je voor staat, kun je je lezers de weg wijzen en zo een herkenbare baken voor ze zijn in een drukke, onoverzichtelijke wereld. Toegegeven; voor het AD heeft het niet zo goed uitgepakt – we moeten het dit jaar voor het eerst zonder de gewraakte oliebollentest doen. Maar een van de meest succesvolle onderdelen van New York Magazine is The Strategist. Een site die ‘lezers helpt shoppen op het internet’. Alle producten die erop staan, zijn uitgezocht door redacteuren (‘niet door robots!’), en die schrijven onder geen beding over zaken waar ze niet in geloven, verzekert hoofdredacteur Adam Moss. New York Magazine deelt mee in de winst van de verkoop van producten die ze aanbevelen. Kassa!
De gidsfunctie ga je in Nederlandse media ook steeds vaker terug zien – met of zonder aanpalende webshop. De Volkskrant experimenteert ermee onder leiding van Corinne van Duin (voorheen van Volkskrant Magazine). ‘Behalve leverancier van betrouwbaar nieuws van het wereldtoneel, kan de krant veel bekender worden als betrouwbare bron op het gebied van grote en kleine levensvragen’, introduceerde ze De Gids. En LINDA. maakte afgelopen maand bekend dat vanaf september 2019 LINDA.de gids gaat verschijnen. Een tweejaarlijkse bewaargids met tips over mode, wonen, beauty eten en reizen, met voor adverteerders de mogelijkheid tot het plaatsen van advertorials in de look & feel van LINDA.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Adam Moss tijdens Mag Inspiration Day

4. Hallo Paywall
De kranten zijn al een tijdje overstag, maar ook voor magazines gaat gelden dat de online betaalmuur – hard of zacht – zijn (her)intrede gaat doen. In Amerika hebben Bloomberg Media, The Atlantic en de Condé Nast magazines Vanity Fair, The New Yorker en Wired recent op de een of andere manier een betaalmuur opgetrokken. Eind dit jaar gaat ook de content van New York Magazine achter een slotje, onthulde Adam Moss in Amsterdam. ‘We kunnen het niet meer voor niets weggeven.’ En het hoeft ook niet meer, meent hij. ‘Kijk naar The New York Times. Die krant heeft zijn lezers in tien jaar tijd met succes getraind om te betalen voor artikelen.’ Inspiratie kreeg hij ook van de introductie van een betaalmuur bij The New Yorker, dat voor de gelegenheid het rijke archief digitaliseerde. ‘Als je een abonnement neemt, krijg je hun hele archief erbij. Dat is een beter cadeau dan een mok of een paraplu.’ Lezers van New York Magazine kunnen binnenkort nog een paar stukken gratis lezen, alvorens ze op de paywall stuiten en 5 dollar moeten afrekenen voor een maand toegang. Een jaar kost 50 dollar. En voor 20 extra krijg je het magazine erbij.

5. Weg met Photoshop
Sunny Bergman roept het al jaren, en als we trendwatcher Carla Buzasi moeten geloven gaat ze de komende jaren een hoop bijval krijgen. Haar trendbureau hoort een steeds luidere roep klinken om echte, ongekunstelde content. Wereldwijd staat een aan invloed winnende groep consumenten op die ze classificeert als ‘de imperfectionisten’, die zich stevig afkeert van de ideaalplaatjes die social media en magazines domineren. De imperfectionisten bewegen zich vooral online, en prikken door alles heen wat ‘te glossy’ is. Ze willen echte, ongefilterde content. En met een beetje (zwarte) humor graag, want het hoeft echt niet allemaal zo bloedserieus.

6. Zoek je lezer (vaker) op offline
Voor jonge lezers is het niet meer genoeg als ze je merk alleen tegen komen in hun nieuwsfeeds, poneert Amy King, hoofdredacteur van The Lily stellig. ‘Ze willen het gevoel hebben dat ze ergens onderdeel van zijn.’ Daarom is The Lily doorlopend op zoek naar manieren om offline in contact te komen met haar lezers. Zo was het digitale magazine onlangs sponsor van een ‘all-female’comedy festival, dat ze aankleedden in de herkenbare zwart-wit stijl van The Lily. En op de dag van de Amerikaanse congresverkiezingen afgelopen 6 november, werd er een muurschildering gemaakt in Washington, die in realtime liet zien hoeveel vrouwelijke kandidaten het tot het Amerikaanse Congres schopten. Te volgen op Facebook Live. Ook Buzasi stipte de trend van ontmoetingen met je lezer aan. Volgens haar zit de winst niet per se in massale, grote events, maar in het organiseren van veel kleine, lokale events, toegespitst op specifieke doelgroepen.

7. Experimenteer, en snel een beetje
Het is een beetje een dooddoener, maar hij blijft super actueel in dit innovatie-gerichte tijdperk. Adam Moss zegt bij New York Magazine zoveel nieuwe dingen uit te proberen dat zijn hoofd ervan tolt. Maar dat hij desalniettemin hoopt dat hij volgend jaar weer een scala aan nieuwe activiteiten kan laten zien. ‘Experimenteer, of je raakt achterop’, waarschuwt Buzasi dan ook. En snelheid is geboden, want de consument beweegt zich in behoorlijk hoog tempo door het digitale landschap en houdt niet van obstakels. Een klik te veel en je bent er geweest. De introductie van supersnel 5G zal dat er niet minder op maken. ‘Deze consument wacht op niets en niemand.

8. Ga aan de slag met voice- en visual search
In de niet zo heel verre toekomst gaan onze lezers niet meer standaard zoekwoorden in Google intikken, maar tegen hun telefoon praten om de informatie te krijgen die ze willen. En er wordt gewerkt aan een nieuwe bril, die je een Alexa-resultaat voorschotelt als je spreekt. Nu denk je misschien: dat hele Google-Glass is toch ook niet echt van de grond gekomen? Klopt. ‘Maar ik kan je verzekeren dat er knappe koppen in Silicon Valley aan het werk zijn die een manier zullen vinden om het te kraken’, belooft Buzasi. ‘Als jij niet hebt nagedacht over hoe je content er daar uit gaat zien, dan doet een ander het.’

Mag Inspiration Day, een dag vol kennisdeling voor bladenmakers, werd 2 November voor het eerst gehouden in Amsterdam op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Journalisten en Magazine Media Associatie. Benieuwd naar de presentaties? Je kunt ze terugkijken op Maginspirationday.com

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.