foj 2019

— maandag 10 september 2012, 16:10 | 0 reacties, praat mee

De barricades op

© Truus van Gog

Wilma Haan (30), chef redactie van NU.nl, is sinds dit voorjaar voorzitter van de sectie internet van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. ‘Ik wil best op de barricades staan als dat nodig is; uit liefde voor de journalistiek.’

Ze moet nogal eens misverstanden wegnemen. Juist ook bij de soms cynische (kranten)collega’s, op discussieavonden en NVJ-bijeenkomsten. Dat ze niét de kranten overschrijft en dat NU.nl gewoon betáált voor het ANP en dus niet alle berichten jat. En ja, dat ze ook dagelijks eigen nieuws hebben. En daarnaast altijd iets toevoegen aan een nieuws­item door zowel tekst, beeld en bewegend beeld te tonen, aangevuld met relevante links en soms infographics. En dat allemaal in no time. ‘Internet heeft de hele journalistieke wereld veranderd. En dat merken vooral de dagbladen. De dag na de dood van Khadafi konden kranten niet meer volstaan met uitsluitend de melding daarvan. Het nieuws was op het web al zo sterk verspreid. Ze moesten echt andere invalshoeken zoeken.’

Ook moet ze vaak uitleggen dat internetjournalisten geen nerdies zijn. Bloggers wel; altijd in de weer met foefjes en app’jes. Maar iemand als Brenno de Winter (Villamedia’s Journalist van het Jaar 2011 en luis in de pels van de OV-chipcard, red.) illustreert volgens Haan dat het ook anders kan lopen. Hij evolueerde van nerdy naar journalist met een specialisme: internet.

De internetsectie van de NVJ presenteerde onder Haans’ leiding dit voorjaar direct een pittig pamflet met negen ‘speerpunten’ die de belangen van de internetjournalist veilig moeten stellen. Een volwaardige plek voor internetjournalistiek in de opleidingen. Daarnaast moeten online persvrijheid en betere arbeidsvoorwaarden de positie van de voormalige ­‘internet-Kuifjes’ verbeteren. Er zijn ook hardere noten te kraken. Het formuleren van een helder online auteursrecht bijvoorbeeld.

Of het vinden van een oplossing voor de schaduwkant van de sublieme archieffunctie die internet biedt: privacyschending. Een relatief kleine misstap – die gepubliceerd is op het web – kan iemand zijn leven lang achtervolgen. Haan: ‘Dat is een lastige. Want het principe van internet dat er werkelijk alles te vinden is botst soms met de behoefte aan privacy. Toch vind ik dat nieuwssites naast de meld- en archief­functie ook de taak hebben mensen te beschermen. Ik kan me voorstellen dat je een bericht om privacyredenen achteraf wijzigt, bijvoorbeeld door namen in initialen te veranderen. Tegelijk moet je beseffen dat de comments vaak veel meer informatie bevatten en dat nieuwsberichten snel en veelvuldig worden gekopieerd. Een simpele oplossing is er dus niet, maar we willen wel een voorzet geven. De beste oplossing is dat je in eerste instantie al heel sterk rekening houdt met de privacygevoeligheid en zorgvuldig de eventuele gevolgen afweegt voor je publiceert.’

Verbetering van de arbeidsvoorwaarden ziet Haan het liefst tot stand komen via een CAO. ‘Je kunt denken aan een CAO voor internetjournalisten, maar het is misschien beter dat NVJ en werkgevers nu echt (de plannen bestaan al jaren, red.) een raam-CAO voor de gehele journalistiek overeenkomen. We moeten serieus worden genomen. De grote mediabedrijven – en misschien ook wel de NVJ – hebben de internetjournalistiek een beetje verwaarloosd. We zijn al een paar jaar belangrijk, hebben een miljoenenpubliek en zijn leidend op het gebied van hard nieuwsverslaggeving. Ik ben een beetje wantrouwig tegenover de grote nieuwsorganisaties – van omroepen tot de grote krantenuitgevers – die nu ineens roepen dat ze een internet-first strategie hebben. Het idee is mooi, maar we moeten goed oppassen dat dit geen wassen neus is en een smoesje blijkt om redacties nog verder in te krimpen.’

De ‘crisis’ vorig jaar bij NU.nl, waarbij hoofdredacteur Laurens Verhagen vertrok vanwege – volgens de officiële lezing – ‘een verschil van inzicht’ met uitgever Sanoma, heeft Haans’ kritische houding aangewakkerd. Verhagen vertrok, zo stelde een redacteur van NU.nl destijds tegenover NRC, vanwege een conflict over de redactionele onafhankelijkheid.

Haan: ‘Er is nu een redactiestatuut in de maak. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat onze onafhankelijkheid wordt gemarkeerd. Het statuut is nog niet af – het is het eerste statuut voor een online nieuwsmedium – maar zal als het om onafhankelijkheid van de redactie gaat niet afwijken van statuten die voor printmedia gelden.’

Waar komt Haans’ gedrevenheid vandaan; je opwerpen voor een beroepsgroep is geen sinecure? ‘Ik ben heel enthousiast over mijn vak en voel me niet thuis bij de doemdenkers die vrezen dat de journalistiek ten dode is opgeschreven. Er is – omdat er zoveel informatie op het web te vinden is – juist behoefte aan journalistieke normen op internet. Op Twitter kan iemand drie keer dood zijn verklaard, maar je weet het pas als op NU.nl staat dat het waar is. Kennelijk zit de internetjournalistiek nog in een emancipatieproces. Als ik het vergelijk met de emancipatie tussen man en vrouw ben ik blij dat er zaken als vrouwenkiesrecht, recht op abortus en fulltime werken zijn bevochten in het verleden. Daarvoor wil ik best op de barricades staan als dat nodig is; uit liefde voor de journalistiek.’

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.