— dinsdag 16 maart 2021, 09:17 | 0 reacties, praat mee

Daily Telegraph wil beloning van journalisten koppelen aan populariteit van artikelen

Chris Evans van The Telegraph Media Group - © REX / Shutterstock

The Daily Telegraph wil enkele elementen van de beloning van journalisten koppelen aan de populariteit van hun artikelen, zo blijkt uit een e-mail die de Britse krant The Guardian heeft gezien. Het plan heeft het personeel naar verluidt 'gealarmeerd en ontzet'. De redactie vreest dat het de redactionele prioriteiten door de plannen "ernstig worden vervormd".

Telegraph Media Group-topman Chris Evans stuurde vorige week een e-mail rond over plannen om “te zijner tijd” een sterrensysteem in te voeren. Daarbij krijgen online gepubliceerde verhalen scores toegekend, op basis van factoren zoals het aantal abonnementen dat ze genereren en het aantal clicks dat ze krijgen.

Zo wil de uitgever prestaties koppelen aan beloning. “Het is alleen maar correct dat we hen die de meeste abonnees aantrekken en behouden, het best betalen”, aldus Evans. Hij erkende dat het uitwerken van details een gecompliceerde klus is en we daar nog niet klaar voor zijn - met een pauze voor ‘nog’.

Bij bijeenkomsten waren medewerkers van de krant kritisch over de plannen. Volgens ingewijden probeerden leidinggevenden het plan als een onbelangrijk experiment te verkopen. “Iedereen hoopt dat het zo’n plan is dat uiteindelijk stilletjes wordt afgevoerd. Mensen zijn boos en voelen zich aangetast”, aldus een journalist.

Een andere journalist noemt de sfeer binnen het bedrijf “klaar voor muiterij”. Het is ook diep oneerlijk, stelt hij. “Als je over het koninklijk huis schrijft, over grote politieke ontwikkelingen of corona of als je beroemd bent, krijg je de grote getallen. De meeste verslaggevers zijn overgeleverd aan keuzes van hun chefs. Het is niet hun schuld als ze saaie klussen krijgen toegeschoven - maar dat heeft wel gevolgen voor hun inkomsten.”“

Volgens Michelle Stanistreet, de algemeen secretaris van de Engels journalistenbond NUJ, toont het plan “weinig respect voor het belang van diverse kwaliteitsjournalistiek” en zou het “journalisten massaal demoraliseren”.

The Telegraph heeft in totaal 600.000 online abonnees, waarvan er alleen al vorig jaar 150.000 bij zijn gekomen. De krant heeft als doel om in 2023 de 1 miljoen aan te tikken. In zijn e-mail merkte Evans op dat het Stars-systeem “ons helpt om vast te stellen wat het beste werkt als het gaat om het aantrekken, verbinden en behouden van abonnees”.

The Telegraph kreeg eerder te maken met een boos personeel toen het in 2016 motion-trackers installeerde onder de bureaus van Daily Telegraph medewerkers. Hoewel de krant zei dat ze bedoeld waren om het energieverbruik te meten - door aanwezigheid te monitoren zouden flexplekken efficiënter ingericht kunnen worden om energie te besparen - vreesden werknemers dat ze zouden worden gebruikt om te controleren wanneer ze aan hun bureau zaten.

Nadat de plannen waren onthuld, werden de sensoren verwijderd. Meer bij The Guardian

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.