data als kans

— zaterdag 5 november 2016, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Cris Toala Olivares heeft geen huiver om te delen

Cris Toala Olivares is een onafhankelijk fotograaf die zijn tijd voornamelijk besteedt aan vrij werk dat internationaal wordt opgepikt door onder meer The Guardian, National Geographic, Reuters en AP. Niet in de laatste plaats omdat hij 24.000 volgers heeft op Instagram. Laatste wijziging: 28 november 2016, 14:56

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Bas de Meijer. Ook lid worden?

Branding, branding, branding. Het toverwoord op Instagram, als je het aan Cris Toala ­Olivares (34) vraagt. Wil je succes op het platform hebben, is het zaak dat je jezelf als merk neerzet. Toala Olivares begon er een jaar of vijf geleden mee, en dat betaalt zich nu uit. Zet hij een mooie plaat op Instagram, hangt voor hij het weet Reuters aan de lijn, en staat zijn foto de volgende dag op een voorpagina.

Als collega’s vragen hoe je dat nou precies doet, stelt Toala Olivares standaard een tegenvraag: ‘Wat voor fotograaf wil je zijn?’ Volg je passie, niet de meute, is zijn devies. Zoek naar iets wat jou onderscheidt van de rest. De meest iconische fotografen, richten zich op één specifiek onderwerp. Goede vriend Muhammed ­Muheisen (mmuheisen 125.000 volgers) post bijvoorbeeld alleen maar over vluchtelingen. Zelf postte ­Olivares vier jaar lang beelden van de Amsterdamse grachten, wat uitmondde in fotoboek ‘The Amsterdam Canals’. Inmiddels werkt hij aan een nieuw langlopend project over vulkanen. ‘Laatst werd ik in Frankrijk aangesproken door een wildvreemde die zei: “Sir! Aren’t you the Vulcano-man?” Dat is wat je wilt. Iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden.’

Eén ding moet hem nog van het hart: waar de wat behoudende Nederlandse fotograaf écht vanaf moet, is de huiver om werk via social media te delen, omdat je misschien de controle erover verliest. ‘Zet je mooiste beelden erop. Dat laat de diversiteit en kwaliteit van je werk zien. Internationale editors kijken niet meer op je website, ze gaan meteen naar je Instagram. Als mensen je niet kennen op social media, kun je ­Zilveren Camera’s winnen bij de vleet, maar dan ben je een nobody.’

Dit is deel 2 in een serie van 5 artikelen over het sociale netwerk Instagram.
Lees ook:
Eelco Roos: ‘Ik wil mezelf blijven ontwikkelen’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.