— donderdag 21 december 2017, 15:37 | 0 reacties, praat mee

Commissariaat voor de Media verandert Mediamonitor

© Commissariaat voor de Media

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft voor de laatste keer oude stijl de jaarlijkse Mediamonitor gepubliceerd. Vanaf 2018 breiden ze uit en zal een een focus zijn op nieuwsgebruik. De mediamonitor, een jaarlijkse rapportage over de meest opvallende ontwikkelingen in de media, wordt al sinds 2002 bijgehouden.

Het Commissariaat is partner geworden van het Reuters Digital News Report, dat de belangrijkste ontwikkelingen in nieuwsgebruik vastlegt. Zo is er een vergelijking onder 37 landen mogelijk “Een unieke kans”, zo omschrijft het CvdM deze uitbreiding. In juni 2018 wordt de eerste publicatie van de Mediamonitor nieuwe stijl. Daarin zullen de Nederlandse resultaten van Reuters uitgebreid aan bod komen, gecombineerd met de onderwerpen die altijd aan bod komen.

Het Commissariaat presenteerde vandaag ook de Mediamonitor 2016-2017 (.pdf). Centraal staan de concentratie en de diversiteit van de markten voor dagbladen, radio, televisie, tijdschriften en internet. De Nederlandse televisiemarkt is al jaren neen geconcentreerde markt, daarin is de afgelopen jaren nauwelijks iets veranderd. Bij radio neemt de concentratie sinds 2012 jaarlijks iets af en bij de dagbladenmarkt is een toename van de concentratie te melden.

Mediagebruik
Over het mediagebruik meldt de Mediamonitor dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, des te groter het aantal minuten op een dag dat zij televisie kijken. Het gemiddelde ligt in 2016 op 183 minuten per dag. In 2015 ging het om 190 minuten, in 2014 zelfs om 200 minuten per dag.

Tegenover het lineaire televisieaanbod staat het online en met name het on-demand aanbod. Dit aanbod wordt gedomineerd door Netflix, YouTube, en sociale media. Vooral jongeren maken gebruik van deze kanalen.

Print
De afgelopen vijftien jaar is de oplage van betaalde dagbladen gemiddeld met bijna 3 procent per jaar gedaald. Was de totale jaaroplage van de dagbladen (inclusief de gratis kranten) in 2007 nog ruim anderhalf miljard exemplaren, in 2016 is die gezakt tot 896 miljoen kranten.

Ook de totale jaaroplage van de Nederlandse publiekstijdschriften neemt al jaren af. Lag die in 2006 nog op 679 miljoen, in 2015 was de oplage gezakt tot 388 miljoen. In 2016 is weliswaar een kleine opleving en stijgt de totale oplage naar 402 miljoen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat hiermee de langjarige trend meteen is gekeerd.

Overigens doen de gratis huis-aan-huiskranten (HAH-kranten) het nog wel goed in Nederland. Volgens de NOM HAH-kranten Monitor 2016 lezen 8,3 miljoen Nederlanders wekelijks een HAH-krant, zelfs de mensen met een nee/nee-sticker op hun brievenbus.

De Mediamonitor geeft verder ook het internetgebruik in Nederland weer. Het internetgebruik in Nederland kan eigenlijk niet meer stijgen. In 2016 gebruikte meer dan 99 procent van de 13- tot 49-jarigen internet. De 50- tot 65-jarigen 96,6 procent en van de 65-plusser 75 procent. De sociale media zijn de grote aandachttrekkers op internet.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.