Mediamonitor 2021: mediaconcentratie, opmars digitaal mediagebruik zet door

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) constateert in de net verschenen Mediamonitor 2021 drie trends, waarvan er twee digitaal gedreven worden: een onomkeerbare toename van digitale mediaconsumptie, ondanks een opleving voor de traditionele lineaire radio en televisie in coronatijden, de onstuitbare opmars van streaming en de convergentie van mediakanalen, waarbij traditionele grenzen steeds vaker vervallen.
“Waar we in het verleden duidelijke scheidslijnen tussen media kenden, zien we nu dat de meeste (grotere) mediabedrijven crossmediale producten aanbieden. Uitgevers die van oudsher aanbieder van het geschreven woord zijn, stappen nu massaal in podcasts. Dit is logisch gezien de aard van de content die zij maken. Tijdschriften en dagbladen worden steeds meer digitaal gelezen en televisiezenders lanceren nieuwe formats eerst online”, aldus het CvdM.
Grote Nederlandse mediabedrijven als NPO, RTL, AD en NRC kiezen vanwege deze convergentie ervoor om hun producties steeds vaker onder één merk te presenteren.
Streaming, ook van live-evenementen, wordt steeds meer de norm. Het aanbod van hoogwaardige inhoud is gegroeid en het aantal aanbieders neemt toe. In 2020 was daar een duidelijk kantelpunt te zien, aldus de Mediamonitor. “Het on-demand kijken naar video-content en luisteren naar on-demand audio-content is anno 2020 mainstream geworden en breed verdeeld over alle leeftijden. Alleen de oudste groep loopt hier nog iets achter.”
Ondanks een opleving van lineaire televisie en radio tijdens de coronacrisis is daarmee de lineaire trend van ‘de zender bepaalt’ bezig met een weg omlaag, vooral onder jongere consumenten.
“Jongeren tot 34 jaar kijken steeds minder lineair televisie. Van de totale tijd die ze achter het televisiescherm doorbrengen, wordt nog maar 50 tot 60 procent aan lineaire televisie besteed. Ook de luistertijd en het bereik van radiozenders daalt in de groep van 50 jaar en jonger, terwijl het over alle Nederlanders behoorlijk stabiel is of zelfs groeit”, aldus de onderzoekers.
“Het lijkt dus een blijvende verandering in mediagebruik te weerspiegelen, die vooralsnog langzaam van jong naar oud wordt doorgezet.” Het Commissariaat noemt 2021 een kanteljaar voor mediabedrijven, waar Nederlandse mediabedrijven en omroepen goed voor zijn ingericht.
Wel zal het Commissariaat de toenemende mediaconcentratie blijven volgen op gevolgen voor pluriformiteit van het aanbod. Meer in Mediamonitor 2021: Kantelpunt in digitalisering mediagebruik en mediaconcentratie [.pdf]
Praat mee