word studentlid

— woensdag 3 december 2008, 09:34 | 0 reacties, praat mee

Commercie

Nog verdergaande commerciële/redactionele samenwerkingsverbanden. Dat is de nabije toekomst voor veel media, voorspelt Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts. Dat is bitterhard nodig om ook in de toekomst de inkomsten op peil te houden. En de toekomst is eigenlijk al lang begonnen. Dat wijst niet alleen de praktijk bij Sp!ts uit, maar ook die bij dagblad De Pers. En ongetwijfeld ook de dagelijkse gang van zaken rond veel commerciële bijlagen van betaalde kranten.

Laatste wijziging: 3 december 2008, 12:46

Jan-Jaap Heij van De Pers is er duidelijk over: de samenwerking tussen redactie en commercie is een kwestie van experimenteren. Het levert meer geld op dan gewone advertenties. En zolang de redactie eindverantwoordelijk is, kan er wat Heij betreft veel.


Dat is vaak het toverwoord: zo lang de redactie maar het laatste woord heeft kan veel. Alleen is dat in de praktijk natuurlijk een fictie. Het wordt knap moeilijk ‘nee’ te zeggen tegen een column waarin een hypotheekverkoper zegt dat hij en zijn collega’s eerlijke mensen zijn, als daar een vet advertentiecontract onder ligt. Dus doet De Pers dat niet en met De Pers een heleboel collega’s.
De vraag is hoe lang de krant het nog kan volhouden betrouwbaar en onafhankelijk te zijn als ook de redactionele ruimte aan adverteerders wordt verkocht en zo wordt verpakt dat het alleen de geoefende lezer opvalt.


De gratis en vooral de betaalde kranten lopen het grote risico hun geloofwaardigheid te verliezen. Van gratis kranten zal de lezer waarschijnlijk meer accepteren, maar voor betaalde kranten kan vergaande samenwerking tussen redactie en commercie funest uitpakken. Hun geloofwaardigheid is nog ongeveer het enige dat ze onderscheidt van gratis dagbladen.


Gelukkig dat Brouwers met zijn toekomstvisie zich niet beperkt tot het verder uitbouwen van commerciële/redactionele samenwerking. Redacties zouden wat hem betreft hun kennis op meer manieren moeten uitventen, de overheid mag/moet actiever worden en uitgevers minder inhalig.


Het zou een goede zaak zijn als de discussie zich op die punten zou toespitsen op weg naar een toekomst voor printmedia. Want nog meer samenwerking tussen commercie en redactie dan nu al gebeurt, is een heilloze weg.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.