Commercie
Nog verdergaande commerciële/redactionele samenwerkingsverbanden. Dat is de nabije toekomst voor veel media, voorspelt Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts. Dat is bitterhard nodig om ook in de toekomst de inkomsten op peil te houden. En de toekomst is eigenlijk al lang begonnen. Dat wijst niet alleen de praktijk bij Sp!ts uit, maar ook die bij dagblad De Pers. En ongetwijfeld ook de dagelijkse gang van zaken rond veel commerciële bijlagen van betaalde kranten.
Jan-Jaap Heij van De Pers is er duidelijk over: de samenwerking tussen redactie en commercie is een kwestie van experimenteren. Het levert meer geld op dan gewone advertenties. En zolang de redactie eindverantwoordelijk is, kan er wat Heij betreft veel.
Dat is vaak het toverwoord: zo lang de redactie maar het laatste woord heeft kan veel. Alleen is dat in de praktijk natuurlijk een fictie. Het wordt knap moeilijk ‘nee’ te zeggen tegen een column waarin een hypotheekverkoper zegt dat hij en zijn collega’s eerlijke mensen zijn, als daar een vet advertentiecontract onder ligt. Dus doet De Pers dat niet en met De Pers een heleboel collega’s.
De vraag is hoe lang de krant het nog kan volhouden betrouwbaar en onafhankelijk te zijn als ook de redactionele ruimte aan adverteerders wordt verkocht en zo wordt verpakt dat het alleen de geoefende lezer opvalt.
De gratis en vooral de betaalde kranten lopen het grote risico hun geloofwaardigheid te verliezen. Van gratis kranten zal de lezer waarschijnlijk meer accepteren, maar voor betaalde kranten kan vergaande samenwerking tussen redactie en commercie funest uitpakken. Hun geloofwaardigheid is nog ongeveer het enige dat ze onderscheidt van gratis dagbladen.
Gelukkig dat Brouwers met zijn toekomstvisie zich niet beperkt tot het verder uitbouwen van commerciële/redactionele samenwerking. Redacties zouden wat hem betreft hun kennis op meer manieren moeten uitventen, de overheid mag/moet actiever worden en uitgevers minder inhalig.
Het zou een goede zaak zijn als de discussie zich op die punten zou toespitsen op weg naar een toekomst voor printmedia. Want nog meer samenwerking tussen commercie en redactie dan nu al gebeurt, is een heilloze weg.
Praat mee