‘Commentaar uitzetten enorme blunder’

Aron Pilhofer, hoofd van de afdeling Digitaal bij dagblad The Guardian, noemt commentaar van gebruikers een enorme hulpbron die veelal wordt genegeerd. Veel nieuwssites kiezen er de laatste tijd voor om commentaar onder de meeste stukken uit te zetten, omdat beheer en het bestrijden van moedwillige verstoorders, de trollen, te veel tijd kost. Volgens Pilhofer moet digitale journalistiek echter een 'gesprek met gebruikers'. Hij stelt dat elke site die commentaar uitzet, The Guardian een plezier doet. "Lezers verdienen een stem. Ze moeten een integraal onderdeel van onze journalistiek zijn", vindt Pilhofer. Over de groep die het meeste werk kosten, de trollen, had Pilhofer geen mening of oplossing. Wel wijst hij naar collega-sites als Medium en Buzzfeed, die commentaar in een zeer gerichte vorm bij artikelen integreren. Met betere analyse en meetgegevens kunnen journalistieke sites zien hoe ze ervoor staan. The Guardian heeft een zelfontwikkeld systeem waarmee journalisten elk denkbare vorm van meetgegevens kunnen inzien, aldus Pilhor. "It blew my mind", erkent hij. Meer bij News Rewired
Praat mee
1 reactie
Joost Boers, 5 februari 2015, 13:38
Commentaar is nuttig en met tools as Disqus of Livefyre kan spam en trolling relatief eenvoudig in de hand worden gehouden doordat zij een community opbouwen waarbij mensen zich moeten aanmelden en dat reputaties van commentaren van gebruikers op meerdere sites bijhoudt. Eigen tools ontwikkelen betekent gewoon het wiel uitvinden, en daarmee meer werk bij de moderatie.