Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 15 oktober 2019, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Combibaan voor Sjoerd Mouissie: Data en beeld in één persoon

Sjoerd Mouissie - © Hans-Lukas Zuurman

Bij veel mediabedrijven werken journalisten en programmeurs op verschillende afdelingen, maar bij het Nederlands Dagblad (ND) heeft Sjoerd Mouissie een combibaan. De voormalig politiek verslaggever is sinds deze maand onderzoeks- en datajournalist en infographicmaker.

Hij heeft meteen een primeur. Want eind dit jaar komt er een Kamerdebat over het stemgedrag van Nederland in de VN-­Mensen­rechten­raad. Aanleiding zijn vragen van de SGP over een recente analyse van Mouissie. In grafieken laat hij zien dat Israël sinds 2006 71 keer op de vingers is getikt wegens schendingen van de mensenrechten. Nederland heeft de resoluties 33 keer gesteund. De SGP is daar verontwaardigd over, omdat Saoedi-Arabië en China nog nooit zijn aangesproken. In het vervolgstuk ‘Israël altijd de klos in de VN-raad’, zo hebben we dat aangepakt’ legt Sjoerd Mouissie uit hoe hij alle resoluties heeft doorgespit om tot deze conclusies te komen.‘Onze lezers zijn erg betrokken bij Israël. Ze zullen misschien wat traditioneler denken, maar net als de rest van Nederland hebben zij behoefte aan duidelijke informatie. Alleen een verhaal over een gezin met negentien kinderen kreeg die dag meer clicks.’

Mouissie maakte als parlementair verslaggever al vaker infographics voor de krant. Zijn website verkiezingensite.nl staat sinds 2010 bekend om zijn volledigheid. Toen hij uit Den Haag vertrok, vroegen collega’s en ambtenaren of hij die alsjeblieft blijft maken. Dat is wel de bedoeling, al is het een kunst om de site op de verkiezingsavond in de lucht te houden. Vorig jaar trok die 260.000 bezoekers, ongekend veel voor het ND.

Met data-journalistiek en infographics wil de hoofdredactie investeren in innovatie. Een gewaagde keus voor een krant die geen grote redactie heeft, vindt Mouissie. Ter inspiratie volgt hij collega’s bij de BBC, The New York Times en de Braziliaanse krant Folha de São Paulo, die zelf ook visualiseren. In Nederland is de combinatie van onderzoek, programmeren en het maken van infographics minder gebruikelijk. ‘Al weet ik van het platform Pointer van KRO-NCRV dat data-journalisten en vormgevers nauw samenwerken.’

Bij een bushokje in Amersfoort hoorde hij laatst iemand zeggen: ‘Ik las net dat Nederland het duurste openbaar vervoer heeft van de EU.’ De man doelde op een infographic die Mouissie na data-onderzoek had gemaakt. Zijn dag was goed.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.