word studentlid

— donderdag 5 januari 2023, 14:00 | 0 reacties, praat mee

Colin van Hoek gaat dataredactie van DPG leiden, maar ‘data en cijfers zeggen ook niet alles’

Colin van Hoek gaat dataredactie van DPG leiden, maar ‘data en cijfers zeggen ook niet alles’

Hij kwam er ooit binnen als stagiair en wist het na een dienstverband van twaalf jaar uiteindelijk tot adjunct-hoofdredacteur te schoppen. Met een dubbel gevoel vertrekt Colin van Hoek binnenkort bij NU.nl, al verlaat hij de nieuwswebsite ook weer niet helemaal. Voor DPG Media zal hij leiding gaan geven aan een nieuw team dat de nieuwstitels van DPG zal gaan adviseren op basis van cijfers en data. Laatste wijziging: 5 januari 2023, 14:39

Het team, genaamd Content Performance, bestaat uit analisten die met journalistieke waardes in hun achterhoofd kijken naar de cijfers en data achter de nieuwswebsites, en daarop gebaseerd advies geven aan redacties. ‘Zo willen wij redacties helpen om meer te leren van data’, legt Van Hoek uit. En dat terwijl data al een belangrijke rol speelt bij de titels van DPG. ‘De nieuwsanalisten kijken dagelijks naar data en proberen daar informatie uit te halen. Wat werkt wel, wat werkt niet? Dat doen we live, maar ook op basis van oudere informatie. We kijken naar wat er wel en niet veel gelezen en uitgelezen wordt en vooral waardoor dat komt. Je moet natuurlijk niet alleen schrijven over wat populair is, maar je kan de stukken die bij jouw merk passen en je belangrijk vindt wel zo presenteren dat zoveel mogelijk mensen het lezen. Dus wanneer publiceer je het? Waar komt het te staan? Welke koppen werken en welke niet? Hoe bouw je het verhaal op?’

‘Data en cijfers zeggen ook niet alles’
Maar, benadrukt Van Hoek ook, die informatie is niet zaligmakend en geldt niet als vuistregel. ‘Data en cijfers zeggen ook niet alles. Het gaat ook om de vraag wat je als redactie belangrijk vindt en hoe lang welk verhaal waar heeft gestaan op de voorpagina, hoe is het artikel gepresenteerd op socials?’

Er worden verschillende factoren in meegenomen, zoals de pageviews en het uitleespercentage en of een artikel bijvoorbeeld inlogs of abonnees heeft opgeleverd. ‘Uit al die getallen proberen de analisten te leren wat er goed werkt en vooral ook waarom iets wel of niet goed werkt.’ Maar, benadrukt Van Hoek, het team gaat advies geven aan de redacties, ‘we gaan niet bepalen wat redacties wel of niet gaan doen’.

Profielen van Nederlandse sporters rondom Olympische Spelen
Als voorbeeld noemt hij bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad, een krant waar sport van oudsher een belangrijke pijler is. ‘Stel dat er Olympische Spelen in aantocht zijn. Dan zoeken we naar verhalen die goed werken rondom zo’n toernooi, denk aan profielen van Nederlandse sporters. Dan kan het team de redactie adviseren om zo’n reeks aan profielen te maken. Uiteindelijk gaat het team de redacties helpen om digitaal te groeien.’

Eigenlijk had Van Hoek het nog erg naar zijn zin bij NU.nl, maar langzaamaan groeide de behoefte aan een nieuwe omgeving, ‘met andere prikkels en uitdagingen’. Toen dit nieuwe team werd opgezet, voelde het voor Van Hoek als een ‘ideale combinatie van inhoud, strategie en data. De drie dingen die ik heel leuk vind in mijn huidige baan. Maar NU.nl is een fantastische plek, anders had ik er niet twaalf jaar gezeten. Het is ook jammer dat ik wegga, maar ik kijk er naar uit de mooie titels van DPG te helpen groeien en van ze te leren.’

CV
Colin van Hoek (1987) studeerde aan de School voor Journalistiek en begon in 2009 als stagiair bij NU.nl. Na een aantal jaar te hebben gefreelancet voor NU.nl, RTL Boulevard, de Nieuwe Revu en Veronica Magazine trad hij in 2011 dienst bij de nieuwswebsite. Sindsdien was hij redacteur op de centrale redactie (binnenland, buitenland en politiek), techredacteur, coördinator van de techredactie, chef redactie (video, social en interactie) en uiteindelijk als adjunct-hoofdredacteur was hij verantwoordelijk voor interactie-, regio- en socialemediaredactie en de strategie en data.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.