website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Coach Jolan Douwes over botsen met de baas

Jolan Douwes — Geplaatst op Thursday 11 October 2018, 11:00

© Truus van Gog

De Coach Sandra (54) had hoge verwachtingen van haar nieuwe baan bij een juridisch tijdschrift. Ze hoopt dat haar jaarcontract wordt verlengd, maar haar leidinggevende heeft veel kritiek. Hij vindt dat ze niet snel genoeg werkt. Af en toe maakt hij grappen over haar leeftijd. Sandra kan daar niet om lachen.

Sandra* vertelt dat ze gespannen naar haar werk gaat en piekert over haar toekomst. Ze omschrijft de sfeer op de redactie als angstig en liefdeloos. Ook haar collega’s zijn op hun hoede voor de leidinggevende. Hij kan scherp uit de hoek komen met opmerkingen als: ‘Wat klets je nou uit je nek’. Sandra heeft hem daar al eens op aangesproken, maar dan zegt hij dat zij te gevoelig reageert.

Al zitten de tranen hoog, we gaan naar de feiten kijken. Wat vindt Sandra goed gaan op haar werk? De lijst met pluspunten is langer dan ze had verwacht. Ze variëren van goed contact met haar naaste collega’s tot waardering voor haar artikelen. Ze krijgt meteen ideeën hoe ze zich meer kan manifesteren. Bijvoorbeeld door actiever onderwerpen aan te dragen.

Wat kan beter? Als Sandra artikelen redigeert, doet ze dat liever op papier dan op het scherm. Dat kost tijd, dus spreken we af dat ze voortaan geen stukken meer print. Twee weken na onze afspraak mailt ze dat het lezen op het scherm even wennen was, maar veel tijdwinst oplevert. Op dit punt kan haar leidinggevende haar geen verwijten meer maken.

We spreken ook af dat ze de perikelen met haar chef niet meer uitgebreid bespreekt met haar collega’s. Dat scheelt niet alleen tijd, ze kan dan ook niet de klacht krijgen dat ze stemming maakt. Ze kan beter een goed moment kiezen om met haar leidinggevende te bespreken waar ze zich zorgen om maakt. Het helpt als ze dat gesprek goed voorbereidt en met oplossingen komt.

Dan is er nog Sandra’s angst dat haar contract niet wordt verlengd. Ze had gehoopt dat deze baan haar eindstation zou zijn. Maar daar kan niemand meer van op aan. Sandra gaat weer om zich heen kijken en netwerkgesprekken voeren. Misschien vindt ze wel een interessantere baan.

* Sandra is om privacy-redenen een gefingeerde naam.

5 Tips van Jolan
• Bespreek werkproblemen niet uitgebreid met collega’s, maar zoek een neutrale vertrouwenspersoon die de feiten met je op een rij zet.
• Als je vaker botsingen hebt op je werk, ga dan eens bij jezelf na wat de oorzaak zou kunnen zijn.
• Kies een goed moment om een conflict te bespreken met de persoon in kwestie. Maak liever een afspraak dan dat je erover begint op een feest of in de gang.
• Zie conflicten op het werk als een leermoment en train jezelf je ze niet te veel aan te trekken.
• Leestips: deze stukken bij Forbes) en Inter­mediair.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.