website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Coach Jolan Douwes: Moeten we nu allemaal ook op Instagram?

Jolan Douwes — Geplaatst op maandag 18 maart 2019, 11:02

© Truus van Gog

De Coach Oud-NRC-columnist Bas Heijne had laatst een Twitternieuwtje: hij zit op Instagram. Meteen kreeg hij ruim duizend volgers - ook collega’s die eerst niet warm liepen voor de netwerksite. Journalist en loopbaanadviseur Jolan Douwes zoekt uit of we allemaal op ‘Insta’ moeten.

‘Journalisten zijn woord-mensen, ze denken: wat heb ik te zoeken op dat beeldkanaal?’, zegt Petra ter Doest, publicist en coach op het gebied van online publiceren. ‘Toch moeten ze eraan geloven.’ Begin februari verscheen haar artikel ‘Instagram voor professionals’ in de zaterdagbijlage FD Persoonlijk. Daarin poneerde ze de stelling: ’Hoort het overdragen van informatie bij je werkzaamheden, beschouw Instagram dan maar als oefenruimte.’

Ter Doest geeft daar drie argumenten voor: wie mensen tot 30 jaar wil bereiken, moet dit kanaal benutten. Daar komt bij dat de kracht van visuele informatie niet meer valt te ontkennen. En getalsmatig groeit Instagram het hardst van alle sociale media. Begin dit jaar meldde onderzoeksbureau NewCom dat er in Nederland al 4,8 miljoen gebruikers zijn. Instagram - ‘Insta’ voor intimi - is onderdeel van Facebook.

Toen Ter Doest zich in de site ging verdiepen, viel haar mee hoeveel tekst gebruikers er kwijt kunnen. ’Ik zie alleen nog weinig interactie. Journalisten en mediaorganisaties gebruiken Instagram meer voor hun marketing dan als podium voor discussies. Ik zie vaak niet veel meer dan: dit is mijn artikel of boek.’

Uitzonderingen noemt ze de Instagram-accounts van BBC Stories, Politico, MotherJonesMag en The New York Times. ‘Ze doen hun best om met mooi beeld en pakkende teksten veel te vertellen. ‘Bij de accounts van NRC, NOS of RTL krijg ik meer het idee dat ze een jonge, makkelijke versie van zichzelf maken.’ Nederlandse journalisten die haar opvallen, zijn Bart Brouwers, die foto’s maakt op de fiets, en RTL-correspondent Jeroen Akkermans, die zijn Berlijn laat zien.

Instagram is niet meer alleen het kanaal van de selfies, popsterren, mode, reizen en lekker eten. Toch zijn er goede redenen om niet halsoverkop een account te openen. In de eerste plaats is het niet makkelijk om het aantal volgers te laten groeien. Het algoritme is zo ondoorgrondelijk dat journalisten en fotografen al groepen vormen die elkaar liken als ze iets op Instagram zetten. Aangeraden wordt consequent drie keer per dag te posten, met een onderschrift en veel hekjes (maximaal dertig). Dat is een flinke investering als LinkedIn, Twitter of Facebook ook nog aandacht vragen.

Een tweede nadeel is dat de commercie het beeldkanaal allang heeft ontdekt. Contentstrateeg Kirsten Jassies zei het half februari al in haar webinar over Instagram bij online-trendsite Frankwatching. Bedrijven en marketeers gaan het medium steeds meer overnemen. Niet altijd legaal - volgens de VPRO-documentaire #followme zijn er wereldwijd 100 miljoen nepaccounts. 

‘Toch maar uitproberen’, zegt Ter Doest. ‘Al hoop ik dat gebruikers er meer van maken dan promotie voor zichzelf of hun product. Bas Heijne begon wat teleurstellend met een plaatje van een boek waarvoor hij het voorwoord schreef. Maar wie weet, wordt hij een goed voorbeeld.’ Een reden om te Instagrammen kan inderdaad zijn: journalistiek tegenwicht bieden tegen alle reclame.

Tips van Jolan

1. Kies de kanalen die het best bij jou en je doelgroep passen en waar je het meest plezier aan beleeft.
2. Bedenk wat je zou willen met Instagram en wie je wilt bereiken.
3. Volg het webinar van contentstrateeg Kirsten Jassies over Instagram.
4. Kijktip: #followme, VPRO-documentaire over de schaduweconomie van Instagram (nov. 2018)
5. Leestips: ‘Instagram voor professionals’ (FD Persoonlijk, febr. 2019), ‘Tips, tricks and hidden features to help you make the most of Instagram’ (journalism.co.uk, sept. 2018)

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.