banner cop

— vrijdag 4 oktober 2019, 09:00 | 2 reacties, praat mee

BSR Agency meldt zich als concurrent van het ANP

Dillion Rekveld (l) en Sven Hoogerhuis van BSR Agency. - © Foto: Vincent Jannink.

ANP foto heeft bijna een concurrent: ­fotopersbureau BSR Agency van Dillion ­Rekveld en Sven Hoogerhuis uit Deventer. Ze zijn al groot in entertainment en sport. Begin volgend jaar komen daar algemeen nieuws en een nieuwsagenda bij.

Bravoure kan hen niet worden ontzegd. Dillion Rekveld (33) en Sven Hoogerhuis (45) van BSR Agency zetten een volgende stap in de ontwikkeling van een compleet fotopersbureau. Daarmee nemen ze het op tegen het ANP van John de Mol. ‘Wat is er mooier dan je te meten met de grootste media-ondernemer van Nederland, ook al zijn wij natuurlijk veel kleiner’, zegt Rekveld.

Met een knipoog lieten zij De Mol weten van hun bestaan. Toen BSR Agency een archief kocht van een fotograaf en daarin een foto vond van een jonge De Mol samen met de overleden tv-coryfee Willem Ruis, stuurden ze een ingelijst exemplaar naar de mediatycoon.

Rekveld: ‘Ik kijk als een ondernemer naar de fotomarkt. Foto’s zijn voor mij een commodity. Wij kopen in bij free­lancers en internationale persbureaus en verkopen het door. Doordat wij een uniek aanbod creëren, zijn inmiddels alle grote uitgevers klant, TMG, DPG Media, RTL en Talpa. Wij hebben exclusieve contracten met twee grote Amerikaanse fotobureaus (Backgrid en The Mega Agency, red.) die entertainment- en sportfoto’s leveren.’

BSR Agency bestaat sinds 2016 en is ontstaan uit drie kleinere agentschappen. Drie jaar geleden trad Hoogerhuis toe tot de directie. Hij was zelf lang fotograaf, vooral op het gebied van entertainment. Hoogerhuis: ‘Ik doe de organisatorische kant en Dillion de strategie. Ik ben onlangs gestopt met fotografie om mij helemaal toe te leggen op ons bureau. Een beetje met pijn in het hart, maar ik geloof in onze plannen en dat vraagt om focus.’

Op het kantoor in Deventer werken twintig mensen aan de in- en verkoop van foto’s. Per dag worden zo’n 100.000 foto’s aan het systeem toegevoegd. 90 procent van de verkoop gaat online. Ook is er een flink aanbod van video’s, voornamelijk internationaal entertainment.

Het doel van Hoogerhuis en Rekveld is al een tijdje om de komende jaren uit te groeien tot een volwaardig fotopersbureau. Dat kwam een stuk dichterbij toen De Mol het ANP kocht en even later daar concurrent Hollandse Hoogte aan toevoegde. Er ontstond een monopolie in de Nederlandse markt van nieuwsfotografie. Rekveld: ‘Wij merkten dat er behoefte is aan een tweede partij in de markt. Dus zijn we onze groeiplannen gaan versnellen.’

Sinds eind vorig jaar levert BSR Agency ook landelijk dekkende sportfotografie. Via hetzelfde model; inkopen en doorverkopen. Voor de regionale kranten van DPG Media wordt bijvoorbeeld het betaalde voetbal en heel veel regionale sport gefotografeerd. Maar ook maakt BSR Agency beelden van basketbal, volleybal, tafeltennis en de Formule 1. Hoogerhuis: ‘Door onze manier van inkopen hebben wij in elke bocht van het parcours een fotograaf zitten en leveren we tot wel honderdduizend foto’s per wedstrijd. Daarin kan echt niemand ons verslaan.’

De volgende stap richting volwaardig persbureau dient zich begin volgend jaar aan. Dan gaat BSR Agency ook een nationale foto-nieuwsfeed leveren en een nieuws­agenda. Rekveld: ‘Voor ons een grote stap. We hebben dan een compleet aanbod van foto’s en zijn een bijna volwaardig alternatief voor het ANP. Bijna, want we missen natuurlijk delen van het archief. Dat is heel jammer en niet in te halen. We kopen wel eens een persoonlijk archief van een fotograaf op, maar we zullen niet zo compleet worden als het ANP.’

Vanaf volgend jaar zijn we een bijna volwaardig alternatief voor het ANP

Desondanks gelooft hij erin dat er klanten zijn voor de foto-nieuwsdienst. Contracten zijn er nog niet. ‘Zo hebben we in het verleden ook gewerkt. Wij zien een kans en beginnen. Tot nu toe volgen de klanten dan. Maar het vergt een forse investering van onze kant. We hebben het bedrijf gereorganiseerd en bijvoorbeeld afscheid genomen van wat dure contracten, om echt klaar te zijn voor de volgende stap. En het vergt veel voorbereiding. Het is best een klus om tot een goede nieuwsagenda te komen. Die heb je nodig om fotografen op pad te kunnen sturen. En we bieden dat product ook aan de klanten aan.’ Ook voor dit bedrijfsonderdeel zoeken Hoogerhuis en Rekveld samenwerking met fotografen die delen van de nieuwsfeed kunnen leveren. Voor de eerste keer zullen ze ook zelf vanuit Deventer freelance fotografen gaan aansturen om tot een goed aanbod te komen.

Maar loopt BSR Agency niet het risico, zoals in het verleden bij Novum Nieuws gebeurde, gebruikt te worden door grote uitgevers om de prijs van fotografie bij het ANP én BSR Agency nog verder naar beneden te drukken?​ Rekveld: ‘Wij concurreren niet op prijs. Ik vraag een faire prijs voor een goed product. Ik wil die weg dus niet opgaan. Wij werken niet mee aan de race naar de bodem. Want in dat scenario heeft helemaal niemand een bestaan. Dat kan toch niet het doel zijn’.

Natuurlijk kan hij de markt niet veranderen, en zijn er maar een handvol prijsmodellen denkbaar. En als de prijzen laag zijn, is dat een gegeven. Dus wordt er aan het einde van de dag ook bij BSR Agency deels op prijs geconcurreerd.

Over de tarieven voor fotografen is Rekveld niet heel duidelijk, ook omdat de ene opdracht de andere niet is en de vergoeding mede afhangt van de rechten die een fotograaf afstaat. Maar toch een voorbeeld. Voor een halve voetbalwedstrijd in de regio betaalt BSR Agency 80 euro aan de fotograaf, voor een hele wedstrijd waarbij alle beelden worden afgekocht 200 euro. Dat zijn tarieven die niet uitkomen boven wat elders wordt betaald.

Wel wil hij een ander aanbod dan het ANP bij de uitgevers neerleggen om ze over de streep te trekken. ‘Waar het ANP toe wil naar betalen per foto, bieden wij ook een totaalpakket voor de nieuwsfoto’s. We kunnen onze fotofeed zo aanbieden dat het onderdeel wordt van het redactionele systeem en keuze van de beelden heel eenvoudig wordt.’

Praat mee

2 reacties

Jan Everhard, 5 oktober 2019, 14:51

Fotojournalistiek heeft een prijs! Het lijkt erop dat de prijzen die betaald worden - € 80 voor een halve voetbalwedstrijd en € 200 voor een hele wedstrijd met de afkoop van het auteursrecht - een vreemd idee is over een faire prijs en een goede kwaliteit. De fotograaf zet dan nog minder om dan dat de DPG aan zijn regionale fotografen betaald! En je raakt ook nog je auteursrecht kwijt als je de gehele wedstrijd blijft. Niet doen dus! Fotojournalistiek heeft zijn prijs!

Rias Immink, 12 oktober 2019, 00:54

die gasten met hun snelle 1dx en 300 2.8 lachen zich gek bij hun baas op het werk op maandag, 600 euro, 3 wedstrijdjes….amateurtjes dubbel lachen, ken profs zat die 600 euro in een weekend om willen zetten…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.