Bart Brouwers helpt Google 150 miljoen uit te delen

Bart Brouwers, hoogleraar in Groningen en media-ondernemer in Eindhoven, treedt toe tot de ‘council’ van het Digital News Initiative (DNI) van Google. Dat gezelschap van 13 mensen uit heel Europa verdeelt de komende 3 jaar in totaal 150 miljoen euro die Google beschikbaar heeft gesteld voor media-innovatie.
Google wil via DNI de band met uitgevers en journalisten in Europa aanhalen. Het project is een paar jaar geleden op bescheiden schaal gestart in Frankrijk en nu uitgebreid naar heel Europa. Daarnaast investeert Google ook in onderzoek en trainingen voor de mediasector en werkt het samen met uitgevers aan technische innovaties. Als eerste project werd onlangs een snellere html-versie voor mobiele websites gepresenteerd.
Tot begin december kunnen nog aanvragen worden ingediend voor DNI. Volgens Mark Jansen van Google heeft inmiddels een aantal Nederlandse initiatieven gezegd om steun te gaan vragen. Half januari komt de council in Parijs bij elkaar om de eerste voorstellen te beoordelen.
Brouwers vindt deelname aan de council naast een eer ook een uitgelezen kans op de hoogte te blijven van innovatieve ideeën in Europa. ‘Het is een uitgelezen kans op te netwerken. Het sluit ook mooi aan bij mijn opdracht in Groningen om de praktijk de universiteit binnen te halen.’
De kersverse hoogleraar is zelf ook een vernieuwde media-ondernemer. Hij bouwt in Eindhoven aan het regionale platform E52. Een project waarvoor hij steun zou kunnen aanvragen bij DNI. ‘Dat ben ik ook van plan, maar nu ik lid ben van de council voelt dat niet als verstandig. Het kan volgens de regels wel. Ik stap bij de beoordeling van mijn aanvraag dan naar buiten, maar ik twijfel of ik dat wel wil’.
E52 wil in Eindhoven de innovatieve sector bedienen met onder meer nieuws, achtergronden en events. Brouwers: ‘Met het bereik gaat het goed, met het verdienmodel nog niet. Het komende half jaar moet dat laatste wel beter gaan. Anders sluit ik niet uit dat we stoppen.
Praat mee