word actief nvj klein

— woensdag 17 augustus 2022, 09:32 | 0 reacties, praat mee

Britse jongeren kijken inmiddels minder dan een uur traditionele tv per dag

Het enorme aanbod van streamingdiensten, waarbij je zelf bepaalt wanneer je kijkt, trekt jongere kijkers weg bij passieve lineaire televisie | DPA

Een onderzoek door Ofcom, de Britse evenknie van het Commissariaat voor de Media, heeft aangetoond dat kijkers in de groep 18-24 jaar de traditionele televisie massaal hebben ingeruild voor streamingdiensten. Maar liefst 90 procent van deze groep zet geen normale zender meer op, maar gaat meteen richting diensten als Netflix, Disney+ of Amazon Prime Video. Laatste wijziging: 17 augustus 2022, 09:39

Het verschil tussen oudere kijkers werd de afgelopen tien jaar alleen maar groter, concludeert Ofcom. De groep 18 tot 24-jarigen kijkt inmiddels minder dan een uur traditionele televisie. In hoeverre deze Britse resultaten op Nederland van toepassing zijn is natuurlijk de vraag, maar Ofcom stelt dat de resultaten vrijwel overeenkomen met cijfers uit de Verenigde Staten.

Het Commissariaat constateerde eind vorig jaar in de jaarlijkse Mediamonitor dat bij jongeren tot 34 jaar lineaire televisie hier ook uit de gratie raakt. Volgens het Commissariaat was 2021 daarin zelfs een kanteljaar. Nederlandse media zijn daar volgens de toezichthouder overigens goed op voorbereid, door bijvoorbeeld samenwerking bij de ontwikkeling van on-demandplatformen.

Trouwste Britse lineaire televisiekijkers zijn mensen van 65 jaar en ouder. De enige keren dat volgens Ofcom ‘de generaties nog bij elkaar komen’, is bij nationale evenementen zoals de finale van het Europees kampioenschap voetbal vrouwen (dat Engeland won) en het platina jubileum van koningin Elizabeth.

Goedkoop is deze trend naar streaming niet: een gemiddeld huishouden betaalt in Engeland jaarlijks zo’n 300 pond (357 euro) aan streamingdiensten. Het Britse kijk- en luistergeld - dat op de tocht staat - is jaarlijks 159 pond (189 euro).

Bekijk meer van

Streaming Ofcom

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.