— donderdag 4 februari 2021, 09:55 | 0 reacties, praat mee

BBC presenteert rapport over hun waarde voor de Britse samenleving

EPA

De Britse publieke omroep heeft een rapport gepubliceerd over de transformatie die het bedrijf de afgelopen tien jaar heeft ondergaan, tegen de achtergrond van jarenlang bevroren kijk- en luistergeld, toegenomen concurrentie en ingrijpende reorganisaties. De Britse kijker krijgt veel waarde voor zijn geld, stelt de BBC in BBC Value for Audiences.

Het rapport somt op hoe effectief reorganisaties en bezuinigingsmaatregelen uitpakten. In de laatste tien jaar heeft dat de belastingbetaler structureel 951 miljoen pond (1,07 miljard euro) bespaard. Tegelijk is de BBC het grootste mediamerk in Groot-Brittannië.

“Elke minuut van de dag consumeren 5 miljoen mensen BBC-producties zij het via tv, radio, online. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd”, aldus het rapport. De BBC geeft 95 procent van de inkomsten uit aan programma’s, bijbehorende diensten en verspreiding van de inhoud.

Hoewel de BBC het volgens eigen zeggen dus in tien jaar met een miljard minder deed, groeide het budget bij commerciëlen de laatste tien jaar met vijftig procent. Verdere bezuinigingen zijn volgens de BBC niet mogelijk zonder ingrijpende gevolgen voor programma’s en dienstverlening.

BBC-topman Tim Davie zegt dat de BBC grote veranderingen heeft doorgevoerd om buitengewone waarde te kunnen blijven leveren. “We geven geld slimmer uit dan ooit tevoren, maar er valt nog een hoop te doen”, aldus Davie. De afgelopen zomer benoemde topman is voorstander van een kleinere publieke omroep.

De afgelopen jaren verkocht de BBC vastgoed, herzag contracten om zo honderden miljoenen ponden te besparen en verlaagde overheadkosten en wist grote projecten onder budget af te ronden. De commerciële tak van de BBC, dat succesnummers aan het buitenland verkoopt, deed het uitzonderlijk goed. De omzet groeide in tien jaar met vijftig procent en is goed voor 1,6 miljard pond.

De regering Johnson heeft plannen om het inkomstenmodel van de BBC te hervormen. Het kijk- en luistergeld moet daarin verdwijnen voor een algemene belasting. Critici vrezen dat de regering zo meer invloed krijgt op de publieke omroep. Ze verwijzen daarbij onder meer naar de aanstelling van Davie en een recente benoeming van een goede vriend van de premier bij de evenknie van het Commissariaat voor de Media. Meer bij BBC / Rapport BBC Value for Audiences [.pdf]

Bekijk meer van

Ofcom BBC

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.