— dinsdag 2 juli 2019, 08:37 | 0 reacties, praat mee

Branchepartijen in actie tegen reclamevrije publieke omroep

"Wie denkt dat een reclamevrije omroep een goed idee is, moet dit eerst even lezen." Wie het AD vandaag openslaat ziet een paginagrote advertentie waarin wordt uitgelegd waarom het regeringsplan om reclame op de Nederlandse Publieke Omroep te schrappen een slecht plan is.

De advertentie is een initiatief van de Nederlandse communicatie- en mediabureaus en kleine en grote adverteerders vertegenwoordigd in de drie branchepartijen Vea, bvA en PMA.

Een reclamevrije omroep is volgens de branchepartijen “een plan met alleen maar verliezers”. In de advertentie staat onder meer: “Concreet komt het erop neer dat de overheid zomaar 100 miljoen euro van de rijksbegroting weggooit. Geld dat vervolgens in de zakken verdwijnt van buitenlandse partijen als RTL, Facebook en YouTube die wel reclame maken. Dank u wel, overheid.”

Daarnaast wijzen de brancheverenigingen erop dat er zenders zullen verdwijnen en het aanbod zal verschralen en dat er meer betaald moet worden voor minder kwalitatieve programma’s en minder goede journalistiek. Een vergelijking met het BBC-model gaat volgens Vea, bvA en PMA niet op, want “ze vergeten daarbij te zeggen dat die mooie BBC-programma’s alleen maar gemaakt kunnen worden door de opbrengsten uit buitenlandse verkoop. Dat is met een piepklein taalgebied als het Nederlands natuurlijk onmogelijk.”

Ook zit er volgens de branchepartijen een denkfout in de redenering dat jongere mensen beschermt moeten worden tegen reclame. “In de huidige wereld moeten jongeren juist leren om met reclame om te gaan, of de overheid moet besluiten in één klap alle reclame af te schaffen, dus ook abri’s, radio, sportevenementen en dan ook maar meteen alle buitenlandse zenders en het hele internet.”

De branchepartijen besluiten de brief met: “Wie vertelt waarheid? Dat de gewone Nederlander er straks de prijs voor betaalt!”

Het mediadebat in de Tweede Kamer over de coalitieplannen is op 11 september.

Bekijk meer van

Vea PMA NPO bvA

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.