banner festival 23

— donderdag 28 juli 2022, 09:50 | 0 reacties, praat mee

Bouw virtuele metaverse-wereld kost Facebook-moeder miljarden

Een man probeert een Quest 2-headset uit in een fysieke Meta-winkel in Burlingame, Californië. Meta maakt veel kosten in de echte wereld voor de bouw van een virtueel toekomstbeeld | AP

Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft een stevige winstdaling gemeld over het tweede kwartaal van dit jaar. Het wijt dit aan gestegen kosten, niet in de laatste plaats vanwege investeringen in de metaverse, een toekomstbeeld van een virtuele wereld waar gebruikers zich volledig in kunnen onderdompelen. Laatste wijziging: 28 juli 2022, 09:58

De nettowinst kwam dit kwartaal uit op bijna 6,7 miljard dollar, op een omzet van 28,8 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar maakte Meta nog 10,4 miljard nettowinst.

Het bouwen van de metaverse kost klauwen met geld, maar komt voorlopig niet voorbij mistige vergezichten. VentureBeat citeert Zuckerberg uit het besloten persconferentie voor investeerders: “De metaverse biedt een enorme kans voor meerdere redenen. Het maakt een diepe sociale ervaring mogelijk, waar je de aanwezigheid van andere mensen realistisch bespeurt, ongeacht wat je aan het doen bent - een spel spelen of vergaderen.”

Het geld dat Meta nu uitgeeft, creëert volgens Zuckerberg een toekomstige markt ter waarde van honderden miljarden of zelfs biljoenen dollars.

Om in de virtuele wereld te kunnen deelnemen is een headset vereist. De Quest 2 kost tussen 400 en 500 dollar (Meta verhoogde de prijs onlangs met 100 dollar, red.) en Zuckerberg demonstreerde de ‘Holocake 2’, een veel minder lompe en naar verluidt krachtigere headset. Prijs en releasedatum onbekend.

Meta wil de winstdaling bestrijden met een forse reorganisatie, waarbij veel banen verloren zullen gaan. Zuckerberg stelde tegenover investeerders dat er binnen Meta een hoop mensen rondlopen “die hier niet zouden moeten zijn”.

Bekijk meer van

Metaverse Meta Facebook

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.