Bouw virtuele metaverse-wereld kost Facebook-moeder miljarden

Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft een stevige winstdaling gemeld over het tweede kwartaal van dit jaar. Het wijt dit aan gestegen kosten, niet in de laatste plaats vanwege investeringen in de metaverse, een toekomstbeeld van een virtuele wereld waar gebruikers zich volledig in kunnen onderdompelen.
De nettowinst kwam dit kwartaal uit op bijna 6,7 miljard dollar, op een omzet van 28,8 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar maakte Meta nog 10,4 miljard nettowinst.
Het bouwen van de metaverse kost klauwen met geld, maar komt voorlopig niet voorbij mistige vergezichten. VentureBeat citeert Zuckerberg uit het besloten persconferentie voor investeerders: “De metaverse biedt een enorme kans voor meerdere redenen. Het maakt een diepe sociale ervaring mogelijk, waar je de aanwezigheid van andere mensen realistisch bespeurt, ongeacht wat je aan het doen bent - een spel spelen of vergaderen.”
Het geld dat Meta nu uitgeeft, creëert volgens Zuckerberg een toekomstige markt ter waarde van honderden miljarden of zelfs biljoenen dollars.
Om in de virtuele wereld te kunnen deelnemen is een headset vereist. De Quest 2 kost tussen 400 en 500 dollar (Meta verhoogde de prijs onlangs met 100 dollar, red.) en Zuckerberg demonstreerde de ‘Holocake 2’, een veel minder lompe en naar verluidt krachtigere headset. Prijs en releasedatum onbekend.
Meta wil de winstdaling bestrijden met een forse reorganisatie, waarbij veel banen verloren zullen gaan. Zuckerberg stelde tegenover investeerders dat er binnen Meta een hoop mensen rondlopen “die hier niet zouden moeten zijn”.
Praat mee