Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 11 januari 2017, 22:57 | 0 reacties, praat mee

Blendle lanceert Premium officieel

Het was al aangekondigd en er was al een proef, maar donderdag wordt de dienst opengesteld voor alle gebruikers: Blendle Premium. Blendle kiest daarbij elke dag 20 artikelen uit verschillende kranten en tijdschriften die passen bij de interesses van de gebruiker. Die betaalt daarvoor 9,99 euro per maand.

Gebruikers hebben niet onbeperkt toegang tot alle kranten en tijdschriften. Blendle verwacht grote interesse voor dit model onder jonge mensen. Alle andere artikelen kunnen Blendle Premium-gebruikers nog steeds per stuk betalen.

De medewerkers van Blendle kiezen artikelen uit, maar het merendeel wordt gekozen door het algoritme van Blendle. Dat leert onder meer van het leesgedrag van de gebruikers. Elke dag wordt circa een kwart van de artikelen niet gepersonaliseerd, om ervoor te zorgen dat de lezer verrast wordt, en zodat de lezer nieuwe onderwerpen en titels kan ontdekken.

Aan het eind van de maand telt Blendle de behaalde omzet van de Premium abonnees. Deze omzet wordt verdeeld onder alle uitgevers. De verdeelsleutel bestaat uit drie componenten: of een artikel in iemands Blendle Premium zit, of een artikel door de lezer geopend wordt, en hoeveel woorden het artikel telt.

De eerste twee factoren zijn in het voordeel van kranten, omdat die meer artikelen tikken. Het aantal woorden is weer in het voordeel van tijdschriften, omdat die gemiddeld langere stukken schrijven. Deze formule zorgt ervoor dat de huidige marktaandelen op Blendle van uitgevers ongeveer gelijk blijven, verwacht Blendle.

Maar de omzet moet flink omhoog gaan. De omzet van de enkele artikel-verkoop zal naar verwachting wel lager zijn dan eerst, omdat er gebruikers overstappen naar Premium. Deze daling zal naar verwachting meer dan ruimschoots worden gecompenseerd door de €9.99 die de Premium gebruiker gaat betalen.

Om het aantal Premium gebruikers zo hoog mogelijk te krijgen zal Blendle de huidige en nieuwe gebruikers een gratis proefabonnement aanbieden. Hierdoor zal de verwachte omzet van Premium in de eerste paar maanden laag zijn, maar zodra mensen gaan betalen, zal ook de omzet gestaag toenemen.

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.