Blendle lanceert Premium officieel

Blendle lanceert Premium officieel

Dolf Rogmans — Geplaatst in Innovatie op woensdag 11 januari 2017, 22:57

Nieuws

Het was al aangekondigd en er was al een proef, maar donderdag wordt de dienst opengesteld voor alle gebruikers: Blendle Premium. Blendle kiest daarbij elke dag 20 artikelen uit verschillende kranten en tijdschriften die passen bij de interesses van de gebruiker. Die betaalt daarvoor 9,99 euro per maand.

Gebruikers hebben niet onbeperkt toegang tot alle kranten en tijdschriften. Blendle verwacht grote interesse voor dit model onder jonge mensen. Alle andere artikelen kunnen Blendle Premium-gebruikers nog steeds per stuk betalen.

De medewerkers van Blendle kiezen artikelen uit, maar het merendeel wordt gekozen door het algoritme van Blendle. Dat leert onder meer van het leesgedrag van de gebruikers. Elke dag wordt circa een kwart van de artikelen niet gepersonaliseerd, om ervoor te zorgen dat de lezer verrast wordt, en zodat de lezer nieuwe onderwerpen en titels kan ontdekken.

Aan het eind van de maand telt Blendle de behaalde omzet van de Premium abonnees. Deze omzet wordt verdeeld onder alle uitgevers. De verdeelsleutel bestaat uit drie componenten: of een artikel in iemands Blendle Premium zit, of een artikel door de lezer geopend wordt, en hoeveel woorden het artikel telt.

De eerste twee factoren zijn in het voordeel van kranten, omdat die meer artikelen tikken. Het aantal woorden is weer in het voordeel van tijdschriften, omdat die gemiddeld langere stukken schrijven. Deze formule zorgt ervoor dat de huidige marktaandelen op Blendle van uitgevers ongeveer gelijk blijven, verwacht Blendle.

Maar de omzet moet flink omhoog gaan. De omzet van de enkele artikel-verkoop zal naar verwachting wel lager zijn dan eerst, omdat er gebruikers overstappen naar Premium. Deze daling zal naar verwachting meer dan ruimschoots worden gecompenseerd door de €9.99 die de Premium gebruiker gaat betalen.

Om het aantal Premium gebruikers zo hoog mogelijk te krijgen zal Blendle de huidige en nieuwe gebruikers een gratis proefabonnement aanbieden. Hierdoor zal de verwachte omzet van Premium in de eerste paar maanden laag zijn, maar zodra mensen gaan betalen, zal ook de omzet gestaag toenemen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.