Betaalde krantenoplage daalt verder

Het vierde kwartaal van 2014 laat zien dat de betaalde printoplage van zowel de landelijke als de regionale dagbladen weer is gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. De landelijke dagbladen verliezen zeven procent. dat blijkt uit de cijfers van het HOI (Instituut voor Media Auditing). NRC en NRC next zijn de grootste dalers met respectievelijk tien procent (van 170.559 naar 153.654) en 29 procent (van 54.471 naar 38.480). De betaalde printoplage van de regionale dagbladen nam af met 6 procent. Gooi en Eemlander (-13 procent), Het Parool (-12 procent) en Het Haarlems Dagblad (-12 procent) verliezen het meest. De betaalde digitale oplage neemt wel toe met 38 procent, maar over het algemeen gaat de daling van print harder dan de stijging van digitaal. Ook is niet helemaal duidelijk hoe digitale abonnee's worden geteld. Het HOI laat uitgevers daar vrij in. Meer bij de Volkskrant
Praat mee