‘Bestuursvoorzitter van Bild Zeitung zou aanval van krant op Adidas zelf geïnitieerd hebben’

In het voorjaar van 2020 besloot de Bild Zeitung om sportmerk Adidas aan te vallen, omdat deze door het gedwongen sluiten van winkels ook geen huur meer wilde betalen. De krant had hiermee een primeur, maar volgens Financial Times was de bron van deze primeur bestuursvoorzitter Mathias Döpfner. Hoe hij aan die primeur kwam? Döpfner verhuurde zelf winkelruimte aan Adidas.
Door de coronacrisis moesten winkels ook in Duitsland tijdelijk gesloten blijven. Enkele huurders wilden daarom ook stoppen met het overmaken van de huur, waaronder dus Adidas. Uiteindelijk zou Bild meer dan twintig artikelen over ‘wanbetaler Adidas’ schrijven. Het heeft er mede voor gezorgd dat het sportmerk in het hele land - kortstondig - verguisd werd.
Döpfner was aan het begin van de coronacrisis, samen met de ondertussen overleden advocaat Thomas Kexel, eigenaar van een groot pand in het centrum van Berlijn. In dit pand heeft Adidas twee etages ingericht. Het Duitse Spiegel merkt op dat de Bild Zeitung dit in haar volledige berichtgeving buiten beschouwing heeft gelaten.
Opmerkelijk, vindt Financial Times, want toen Döpfner van Adidas te horen kreeg dat ze geen huur meer wilden betalen zou hij direct naar de toenmalige Bild-hoofdredacteur Julian Reichelt zijn gestapt. Het zou vervolgens Döpfners eigen idee zijn geweest om een campagne in de krant tegen Adidas op te tuigen. Adidas zou uiteindelijk in het openbaar spijt betuigen.
In een reactie aan Spiegel ontkent Bild-uitgever Axel Springer dat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling.
Volgens Döpfner zou hij in het publieke belang hebben gehandeld. Ook zou Döpfner open zijn geweest over zijn persoonlijke betrokkenheid bij Adidas.
Praat mee