word studentlid

— donderdag 25 februari 2021, 08:45 | 0 reacties, praat mee

Beleidsmaker BBC wil weg van discussies over geld: “Het waarom moet centraal staan”

Beleidsmaker BBC wil weg van discussies over geld: “Het waarom moet centraal staan”
AFP

De BBC moet fundamenteel anders nadenken over de impact van haar bestaan, vindt beleidsdirecteur Clare Sumner. Tijdens een speech voor een politieke stuurgroep stelt Sumner dat de discussie volgens haar te vaak gaat over de financiering, niet om de meer fundamentele vraag van het "waarom" van de publieke omroep. Laatste wijziging: 25 februari 2021, 08:47

Sumner zegt dat elke discussie over de toekomst van de BBC vrijwel direct strandt in discussies over het kijk- en luistergeld. Volgens haar zou het moeten gaan over wat dit financieringsmodel het Britse publiek en het Verenigd Koninkrijk in bredere zin oplevert.

De regering Johnson wil het huidige model van kijk- en luistergeld omzetten in een algemene belasting.

Sumner bepleit dat het principe van kijk- en luistergeld de programma’s en diensten van de BBC universeel toegankelijk maakt. “We zijn zonder omweg aansprakelijk voor het hele land. Omdat ons publiek voor ons bepaald, moeten we hard werken om te zorgen dat iedereen waar voor zijn geld krijgt”, aldus Sumner.

Tegelijk investeerde BBC dat geld in Britse productiemaatschappijen, werden nieuwe markten aangeboord en werd innovatie aangejaagd. Sumner verwijst naar iPlayer, de terugkijkdienst die bijna 16 jaar geleden werd gelanceerd en inmiddels als voorbeeld dient voor streamingdiensten en andere omroepen wereldwijd.

Het huidige kijk- en luistergeld (zo’n 182 euro op jaarbasis, red.) is een fractie van de kosten die het Britse publiek moet maken, als ze hetzelfde aantal televisie- en radiostations en streamingdiensten commercieel willen afnemen, stelt Sumner.

Volgens Sumner is het zaak bij elke herziening van de financiering deze voordelen mee te wegen. Eerder deze maand publiceerde de BBC een rapport over de tastbare waarde die de publieke omroep het Britse publiek oplevert. Meer bij BBC

Bekijk meer van

Clare Sumner BBC

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.