mgm nvj maart

— donderdag 21 september 2017, 09:14 | 0 reacties, praat mee

Beeld zet aan tot actie; tekst verandert je mening

Beeld zet aan tot actie; tekst verandert je mening

Nieuwsbeelden kunnen meelevend gedrag veroorzaken, maar tekst kan een grotere invloed hebben op de vorming van politieke voorkeuren. Dat concludeert communicatiewetenschapper Tom Powell in zijn proefschrift waarop hij donderdag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), meldt de universiteit. Laatste wijziging: 21 september 2017, 10:00

Powell ontdekte dat vooral beelden emoties kunnen oproepen – bijvoorbeeld medeleven met vluchtelingen – die aanzetten tot actie, zoals doneren of een petitie ondertekenen. Toch lijken beelden op de langere termijn niet te leiden tot verandering van mening.

Volgens Powell tonen zijn experimenten aan dat tekst eerder leidt tot verandering van mening, omdat tekst een grotere betrokkenheid vergt van de lezer, die daardoor ook sterker betrokken raakt bij het thema.

Volgens zijn onderzoek blijkt tekst veel belangrijker om het gedrag en de mening van het publiek te doen omslaan, bijvoorbeeld over de vluchtelingencrisis, zegt Powell. ‘Foto’s blijven hangen, maar zetten niet per se aan tot actie of politieke besluitvorming, zoals vaak gedacht wordt.’

Heeft u advies voor journalisten?, vraagt Folia aan Powell: ‘Mediabedrijven besteden tonnen aan video − gunstig voor advertentie-inkomsten − maar lezers spenderen veel meer tijd aan tekst. Dat is belangrijk te onthouden: als ze echt lezen, vergroot dat hun betrokkenheid. Commentsecties en discussiemogelijkheid onder artikelen helpen daarbij.’

Voor zijn proefschrift besloot Powell te onderzoeken of en zo ja in welke mate gedrukte en digitale nieuwsbeelden van invloed zijn op de manier waarop mensen denken over politiek. Dit deed hij aan de hand van een aantal experimenten waarbij kijkers werden geconfronteerd met aangrijpende reportages over gevoelige onderwerpen, zoals de Europese vluchtelingencrisis en militair ingrijpen in buitenlandse conflicten.

Deelnemers kregen verschillende combinaties van beeld en tekst te zien, in de vorm van zowel artikelen als video’s. Vervolgens werd hen gevraagd naar hun mening en hun houding omtrent deze thema’s.

Meer bij:
Persbericht UVA
Nieuwsbericht Folia
Nieuwsbericht Parool (blendle)

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.