Beeld en Geluid opent geheel nieuw ‘Mediamuseum’

In Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum opent op zaterdag 11 februari het vernieuwde 'Mediamuseum', waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Omdat het medialandschap sinds de opening van het museum ingrijpend is veranderd, vond Beeld en Geluid het tijd voor vernieuwing van het museum.
Het Mediamuseum omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis. Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’.
Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. Hiermee worden bezoekers bij de verschillende interactives welkom geheten én worden filmpjes vertoond die passen bij hun persoonlijke voorkeuren.
Bezoekers worden bij binnenkomst overweldigd door de Mediareactor, een reusachtige installatie van 300 meter LED-schermen die door het hele museum hangt. De Mediareactor verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt.
Hoe we nu leven in de media wordt zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interactives te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden. Meer informatie over deze verschillende zones en praktische informatie over het museumbezoek bij Beeld en Geluid.
Praat mee