Bedrijven willen opt-out-regeling cookies
Hoewel de Tweede Kamer in juni besloot dat uitgevers en advertentienetwerken vooraf "ondubbelzinnige toestemming" moeten vragen voor het plaatsen en lezen van cookies (kleine bestanden voor onder meer het leveren van reclame aan internetgebruikers, red.), gaan mediabedrijven verder met het uitrollen van hun eigen regels. Dat meldt NUzakelijk. Mediabedrijven vinden echter dat er nog te veel onduidelijkheden kleven aan het Kamerbesluit, vooral wat betreft de impact die een verplichte opt-in-regeling heeft op het gebruiksgemak van websites. Ook moet de Eerste Kamer de strengere regels nog goedkeuren. Om die reden kiezen de mediabedrijven voor de opt-out-regeling: vanaf aanstaande dinsdag tonen de mediabedrijven en reclamenetwerken bij elke advertentie een icoontje dat naar een online 'volg-me-niet-register' leidt. Hier kan de bezoeker aangeven of, en welke, cookies hij wil weigeren.
PvdA’er Martijn van Dam, een van de iniatiefnemers van de nieuwe ‘cookiewet’, reageert kritisch op de stappen van de mediabranche. “Ik heb een jaar geleden al mijn twijfels geuit over dit systeem, het gaat niet ver genoeg.” Gebruikers moeten volgens hem hoe dan ook toestemming geven.