word studentlid

— vrijdag 20 juni 2008, 09:01 | 1 reactie, praat mee

Bedrijfsjournalistiek versus journalistiek

Het wordt tijd voor een goed debat over de ontwikkelingen in de bedrijfsjournalistiek. Dat schrijft Huub Evers, lector Interculturaliteit en journalistieke kwaliteit en docent media-ethiek aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg op De Nieuwe Reporter. 'Het is een sector die sterk in ontwikkeling is en waar hard gewerkt wordt aan verdere professionalisering. Evers is van mening dat menigeen die met enig dédain spreekt over bedrijfsjournalistiek, slecht op de hoogte is van wat daar gebeurt. Het is een sector die last heeft van verouderde beeldvorming, aldus Evers. Toevallig is er net op de de School voor Journalistiek (SvJ) in Utrecht ophef ontstaan over een reis van negen studenten en twee docenten naar Peking, een reis waar bierbrouwer Heineken het grootete gedeelte van de rekening op zich zal nemen. Tijdens de Olympische Spelen in augustus gaan zij de dagelijkse krant maken van het Holland Heineken House. Bedrijfsjournalistiek ten top, vinden sommige docenten. Meer bij De Journalist Laatste wijziging: 20 juni 2008, 13:05

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Rob Visser, 1 maart 2011, 02:47

Het is moeilijk te zeggen of de neutraliteit die veel bedrijfsjournalisten hebben, vandaag de dag steeds verder in het gedrang komt of juist sterker wordt. Enerzijds zijn bedrijven geneigd al hun informatie dicht te timmeren en controleerbaar te maken, gericht op hun belang als zender. Zo raakt een transparant zicht op de feiten steeds verder verdoezeld achter juridische constructies en foefjes in de beeldvorming die heel handig lijken, maar op de langere termijn vaak schadelijk zijn.

Aan de andere kant is er de groeiende mondigheid van lezers die zich niet meer met een kluitje in het riet laten sturen maar juist heel nuchter de werkelijke feiten vergelijken met de berichtgeving in het bedrijfsblad. En dat verschil vervolgens met elkaar bespreken. Daarnaast is er het groeiende belang van motivatie en betrokkenheid, die ondenkbaar zijn zonder transparantie.

Dit is een fragment uit mijn antwoord op de vraag ‘Is bedrijfsjournalistiek wel journalistie?” op de website VakVragen http://www.eenbedrijfsbladmaken.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=162&Itemid=74

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.