Audax bezuinigt op goede doelen
Jacques de Leeuw, oprichter en eigenaar van uitgeefconcern Audax, bezuinigt ook op zijn uitgave aan goede doelen. Reden is een 'precaire toestand' bij zijn bedrijf, schrijft De Volkskrant. 'We zitten midden in een zware discussie welke kant het op moet in de mediawereld. Zo goed ziet het er niet uit de komende jaren', wordt De Leeuw geciteerd. Hij geeft voorlopig geen geld meer aan restauraties. Ook prijzen, zoals de Jacques de Leeuw Prijs voor jong talent, worden niet meer jarenlang gegarandeerd.
De Leeuw over de mediawereld: ‘Een lichtpuntje is dat Wegener in handen komt van De Persgroep. Algemeen directeur Christian van Thillo is een van de beste managers met hart voor media. Maar de consumenten moeten wel kunnen kopen. Die koopkracht zie ik de komende jaren nog niet toenemen.’
Het vermogen van De Leeuw wordt door Quote geschat op 70 miljoen euro.
In 2012 wist Audax op een netto omzet van 262 miljoen euro 212.000 euro winst te boeken. Zie jaarverslag (.pdf)