De Persgroep tevreden over 2014
Ondanks een daling van de omzet heeft uitgeefconcern De Persgroep vorig jaar wel een hogere nettowinst behaald. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2014. De omzet ging van 900 miljoen euro naar 878,5 miljoen euro. De nettowinst steeg van 30 naar 33 miljoen euro. In het voorwoord stelt topman Christian Van Thillo dat de recente overnames in Nederland (Wegener) en Denemarken (Berlingske Media) het bedrijf genoeg opties voor de toekomst biedt, waarin krantenbedrijven zich omvormen tot 'multimediale nieuwsmedia'. Met die veranderingen kunnen bedrijven zich beter weren tegen de 'disruptie' die Google en Facebook hebben gebracht, stelt van Thillo. De miljarden aan reclamegelden die vroeger in printuitgaven werden besteed, gaan nu rond op internet.
Het jaarverslag wijst op goede prestaties van Volkskrant en Trouw, die in het laatste kwartaal van 2014 “een zeldzaam geworden volumegroei op de lezersmarkt” realiseerden. ‘Hybride abonnementen’ - digitale abonnementen met een papieren krant in het weekend - zien in ons land een spectulaire groei, aldus De Persgroep.
“Het digitale bereik van het AD groeide met 35% richting 1,2 mio Nederlanders per dag. De Persgroep Advertising zorgde ook voor een nieuw elan op de Nederlandse advertentiemarkt. De online services, Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers leverden een aanzienlijke bijdrage aan het behaalde resultaat”, aldus de uitgever.
De late instemming van toezichthouders voor de overname van Mecom-activiteiten betekent dat die impact nog niet in dit jaarverslag zit verwerkt. De Persgroep stelt: “Na de overname van Wegener is Nederland de grootste markt voor De Persgroep. De integratie van de Nederlandse activiteiten verloopt voorspoedig, maar we staan slechts aan het begin van de transformatie van de groep. Dit jaar worden verschillende vernieuwingen doorgevoerd bij het AD en de regionale titels, in print en online. Samen vormen ze een bijzonder krachtige combinatie.
Praat mee