foj 2019

— zaterdag 28 januari 2012, 20:12 | 0 reacties, praat mee

Angst

Na mijn column afgelopen november met een open sollicitatie naar Hilversum zijn er meerdere mensen met bezorgde blik op mij afgekomen. Zij spraken de volgende woorden: ‘Ik vind het een stoere actie, maar weet niet of het verstandig is’. Daarna lieten zij een veelbetekenende stilte vallen. Dan zijn er de mensen die niet geloofden dat ik geen nieuw programma op een andere zender had. Maar die zijn daar denk ik inmiddels wel van overtuigd door de radiostilte. Ook zijn er mensen die mij ongevraagd waarschuwen vooral niet naar buiten te treden met kritiek op mijn voormalige opdrachtgever, omdat ik dan Nergens Anders meer aan het werk zou kunnen. Nee hoor, dat doe ik niet.

En ik vraag er niet eens zwijggeld voor.

Maar die angst van vakgenoten. Die baart mij zorgen. Het doet me denken aan mijn studietijd, toen mijn studiegenoten vroegen of ik al aan het solliciteren was… Nee, natuurlijk niet, want ik was nog niet eens afgestudeerd. Zij keken mij toen plechtig aan en zeiden: straks ben je te oud voor de arbeidsmarkt…. Ik was perplex.

Het is natuurlijk crisis en dan kruipt de mensheid in z’n schulp. Maar zijn de meeste journalisten ook gewoon bange mensen met hypotheken? Steekt er nog iemand zijn nek uit? Of kan dat alleen als je niet in dienst bent? Voor kritische ZZP’ers is crowdfunding een mooi middel.

Aangenaam verrast ben ik door het blog van Mathilde Sanders op Nieuwspost.nl, waar zij de afgelopen maanden heeft proberen uit te vinden wat de invloed is van aandeelhouders van mediabedrijven op het nieuws. Deze week presenteert zij haar tussentijdse bevindingen. Het bleek een lastige opdracht, want mensen die investeren in media wensen over het algemeen uit het nieuws te blijven. Saillant: je investeert in een bedrijf met als hoofdtaak publiciteit zoeken, openheid van zaken geven, maar wilt zelf anoniem blijven.

En wat een goede vraag! Wie zijn eigenlijk de eigenaren van het nieuws? En wat is hun invloed? In Amerika is dat wel eens onderzocht, bij ons niet. Sanders’ opdracht was een lastige. Journalisten blijken namelijk niet spraakzaam, waar het de aandeelhouders van hun bedrijf betreft. Sanders trof er maar weinig die wilden spreken. Heeft de rest geen idee? Of is men misschien bang z’n baan kwijt te raken?

Op de blog/boekpresentatie van Sanders wordt gedebatteerd over de vraag of journalisten via crowdfunding onafhankelijker te werk kunnen gaan, onder meer met de hoofdredacteur van Apache.be: Vlaamse onderzoeksjournalistiek door ex-krantenjournalisten. Zij werkten twee jaar min of meer vrijwillig, maar zijn onlangs begonnen met de uitgifte van aandelen. Dat gaat nog wat stroef, maar dit lijkt dé manier voor kritische journalisten, die baanzekerheid ondergeschikt achten aan hun journalistieke roeping.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is radio- & tv-presentator en debatleider

Bekijk meer van

Frederique de Jong
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.