Alleen vrouwelijke experts en columnisten in oktobernummer AG Connect
Het IT-vakblad AG Connect heeft er voor zijn oktobernummer voor gekozen alleen vrouwelijke experts en columnisten aan het woord te laten. Met de actie wil het maandelijks verschijnende magazine aandacht vragen voor het feit dat vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd zijn in de IT én in de media.
Van alle werknemers in de Nederlandse IT-sector is 14 procent vrouw. “Terwijl de IT-arbeidsmarkt ontzettend krap is”, aldus content director Rian van Heur. “Het tekort aan vrouwen in deze sector is nijpend. Het is daarom belangrijk om regelmatig rolmodellen te laten zien. Voor meisjes die nog een vak moeten kiezen of voor vrouwen die in de sector werken. Door vrouwen uit de sector te laten zien, laat je ziet dat vrouwen óók in de IT thuishoren.”
Ook in de media zijn vrouwen nog ondervertegenwoordigd, bleek recent uit onderzoek van het Global Media Monitoring Project. Van de personen die in de Nederlandse nieuwsmedia als expert worden aangehaald, is slechts één op de vier (26 procent) een vrouw.
Het vinden van voldoende vrouwelijke experts en columnisten om een hele editie van AG Connect te vullen, leek Van Heur vooraf lastig. “Maar in de praktijk viel het mee. We hebben gezocht in ons eigen netwerk, maar ook hulp ingeschakeld van instanties als RightBrains en VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta-techniek. Zij hebben een hele uitgebreide database met vrouwelijke experts, waar we uit konden putten. Veel vrouwen die zij voorstelden hadden we zelf nog niet op het vizier.”
De huidige editie van AG Connect gaat in het bijzonder in op kunstmatige intelligentie en is hier te lezen. Van Heur: “Ik vond het ook wel spannend: de kans bij een nummer als dit is dat het al snel over de vorm gaat en niet meer over de boodschap. Maar de reacties zijn tot nu toe positief.”
Als je schrijft voor een sector waarin nog geen één op de vijf personen vrouw is, moet je beter zoeken om vrouwelijke experts te vinden, aldus Van Heur, wiens eigen redactie voor de helft uit mannen en voor de andere helft uit vrouwen bestaan. Een van de conclusies die ze trekt is dat het idee van meer diversiteit bieden in het blad inmiddels bij de redactie wel is doorgedrongen. “En buiten het feit dat we nu een heel nieuw blik aan experts hebben opengetrokken, hebben we ook gezien dat jet netwerk van een ander aanspreken ook kandidaten oplevert die je anders nooit had gevonden.”
Praat mee