Afgelast EK 2020 raakt zenders en reclameverkopers; meer rampspoed op de horizon

De Europese voetbalfederatie UEFA heeft het EK-voetbal uitgesteld tot de zomer van volgend jaar. Met de uitbraak van het coronavirus op het continent zijn veel landelijke competities opgeschort; het uitstel geeft ruimte om deze op een later moment af te ronden. De gevolgen voor zenders en reclameverkopers zijn ingrijpend.
UEFA stelt verder dat het onverantwoord is om onnodig beroep te doen op publieke diensten als de politie en zorg, die nodig zouden zijn rondom het organiseren van de wedstrijden. Alle UEFA-competities en vriendschappelijke wedstrijden zijn tot nader order opgeschort.
Wedstrijden die voor maart waren voorzien, zullen - afhankelijk van de situatie dan - in juni worden gespeeld.
Het EK-voetbal is slechts een van de grote sportevenementen van 2020: Japan organiseert de Olympische Zomerspelen, die vooralsnog lijken door te gaan. De Tour de France staat op de tocht, maar een definitief besluit daarover is nog niet genomen. Afgelopen vrijdag werden door de Franse wielerbond Fédération Française de Cyclisme alle andere tourwedstrijden afgelast.
?Suite aux dernières mesures liées à l'épidémie de COVID-19, la @FFCyclisme annonce l'annulation de toutes les épreuves cyclistes, toutes disciplines et toutes catégories confondues sur le territoire français, jusqu'à nouvel ordre. pic.twitter.com/3UigkDcJEO
— FFC (@FFCyclisme) March 13, 2020
De Formule 1 op Zandvoort is afgelast en het British Touring Car Championship werd dat gisteren eveneens. Voor Europese publieke omroepen en zenders is het vervallen van grote sportwedstrijden een flinke strop. Vakuitgave Advanced Television citeert Conrad Wiacek van data-bedrijf Sportcal.
“BBC en ITV hebben in voor uitzendrechten in Groot-Brittannië zo’n 200 miljoen pond uitgegeven. In Duitsland hebben ZDF en ARD zo’n 160 miljoen uitgegeven. Veel zenders hebben al forse bedragen uitgegeven rond sportevenementen, dus deze beslissingen zullen zeker een diepe impact hebben”, aldus Wiacek. Ook in Nederland worden door de publieke omroep tientallen miljoenen uitgegeven voor het binnenhalen van uitzendrechten.
Reclameverkoper Ster rekende zich vorig jaar tientallen miljoenen rijker, met grote evenementen in 2020 in het vooruitzicht. Het bedrijf stak gisteren een helpende hand uit naar adverteerders die door de maatregelen tegen het coronavirus in de knel komen.
Het belangrijkste niet-sportevenement in Nederland van dit jaar, het Eurovisie Songfestival, wordt mogelijk ook geschrapt*. Tegenover RTL Boulevard zegt producent Sietse Bakker dat de impact van de maatregelen worden geïnventariseerd. “Het beeld in Nederland, Europa en de wereld verandert snel, dus als er iets verandert wordt dat bekendgemaakt”, aldus Bakker.
Uitgave Televizier stelt op basis van geluiden uit IJslandse media dat het vrijwel zeker is dat het Songfestival niet doorgaat. Dat zou voor Nederlandse en Europese omroepen een forse extra strop aan misgelopen reclameinkomsten betekenen.
* En inderdaad: het Eurovisie Songfestival sneuvelt eveneens door het coronavirus. Koepelorganisatie European Broadcasting Union stelt in een verklaring dat de onzekere situatie en beperkende maatregelen die overheden invoeren een live-evenement houden onmogelijk maakt.
Praat mee