Adformatie blikt vooruit naar de uitdagingen van 2019

Strateeg Heiko Bleeker sprak voor vakblad Adformatie met 25 topmensen van uiteenlopende mediabedrijven in de publieke en commerciële sector, om hen te vragen naar hun voornaamste speerpunten voor 2019. Content blijft belangrijk, maar het belang is minder groot dan andere jaren.
De topmensen noemen relevante, onderscheidende en betrouwbare inhoud desondanks belangrijk om mensen te bereiken. Investeringen in content blijven nodig voor het traditionele verdienmodel. “Dat is het belangrijkst, maar het minst sexy”, noteert Bleeker.
Hij denkt dat het afnemende belang van content ook kan liggen in het groeiende belang van klantdata. Daar valt - ook zonder zelf de content te produceren - geld mee te verdienen.
Mediabedrijven hebben volgens de geïnterviewden meerdere uitdagingen in 2019: het behoud of werven van getalenteerde mensen die beschikken over de juiste digitale vaardigheden. Verder moeten bedrijven wendbaarder worden, waar nog niet alle organisaties op zijn ingericht. Verder is het belang van samenwerking gegroeid, maar moet de bedrijfscultuur daar open voor staan. Ook is de klant soms ongrijpbaar in de huidige distributiekanalen. Mede daardoor vragen sommige topmensen zich af wat er serieus valt te verdienen met sommige activiteiten.
Meer voorspellingen, zorgen en kansen van topmensen in Adformatie: 25 media-ceo’s en hun 5 belangrijkste speerpunten voor 2019
Praat mee