AD en regionalen met nieuwe vorm en columnisten

Het AD en de zeven regionale kranten van De Persgroep hebben sinds vandaag dezelfde vernieuwde vormgeving en een groot aantal nieuwe columnisten. Ook is de aandacht voor economie fors uitgebreid. Voor de lezer wordt de krant dikker en completer en voor de adverteerder nemen de mogelijkheden toe in de hele oplage van 975.000 exemplaren, zegt AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis.
De krant geeft bovendien meer aandacht aan de regio. Nijenhuis: ‘Ook de regionale edities van het landelijke AD, zoals Den Haag, Utrecht en Dordrecht, hebben nu op pagina 2 het belangrijkste nieuws uit hun regio. Bij de zelfstandige regionale titels was dat al zo.’
In het AD gaan twee columnisten afwisselend het nieuws van hun mening voorzien. Dat zijn schrijver Ozcan Akyol en Nynke de Jong. Die laatste is nu met zwangerschapsverlof en wordt tot augustus vervangen door Pauline Bijster.
Daarnaast zijn er in de nieuwe opzet 6 wekelijkse columnisten die een meer persoonlijk relaas houden. Maandag is dat Halina van Rijn, dinsdag Halina Ajarai, woensdag Marjan Berk, donderdag Aniek van den Brand, vrijdag Tommy Wieringa en zaterdag Paul de Leeuw.
Verder schrijft cabaretier Vincent Bijlo drie keer per week een column over de radio en Angela de Jong over televisie.
Het AD kent zeven regionale edities rond Rotterdam, Den Haag en Utrecht en daarnaast maken De Gelderlander, De Stentor, PZC, Twentsche Courant/Tubantia, Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad en BN/De Stem gebruik van verhalen uit het AD.
Nijenhuis: ‘En we maken gebruik van elkaars verhalen. Zo zijn we samen de grootste redactie van Nederland met 900 journalisten in vaste dienst en een bereik van 975.000 huishoudens.’
Art director Karin Goedhart met de voorpagina van het vernieuwde AD. Foto: Hans Nijenhuis.
Praat mee
1 reactie
jakomijnykersten@artlover.com, 12 mei 2016, 13:34
Mis ik (net verhuisd van Rotterdam naar Maastricht) natuurlijk Limburgs Dagblad in de rij regionale edities. Helaas.