mgm nvj maart

— donderdag 20 juni 2013, 09:33 | 1 reactie, praat mee

Aan de schandpaal

Aan de schandpaal

Ik hanteer misschien een wat merkwaardige volgorde bij het lezen van de Volkskrant. Ik begin met de voetnoot van Grunberg. Daar is nog weinig geks aan. Maar daarna zoek ik, zoals een ander doorbladert naar de cartoons, meteen de aanvullingen & verbeteringen. Even lachen. Laatste wijziging: 20 juni 2013, 15:25

‘In het kaartje bij het verhaal over lichtvervuiling stond Friesland vermeld als Groningen’. Haha, wat stom. Of ‘moet dit in 2,5 uur?’ stond er in het verslag van het eindexamen wiskunde vwo. De kandidaten mochten drie uur over het examen doen.’ Je denkt misschien dat ik deze voorbeelden verzin, maar dat is dus niet zo. Waarom zou je als nationale kwaliteitskrant je eigen stompzinnige en onbelangrijke fouten herhalen?

En voor wie? Ik denk dat er buiten de betweterige lezer die de krant met een rode correctie-pen in zijn hand leest en mijzelf, geen hond is die de correcties leest. Tenzij er een juridisch of commercieel belang aan kleeft, zoals in het geval van de Tesla: ‘In het artikel “Benzine- en dieselmotor blijven nog wel even” wordt de Tesla opgevoerd als elektrische auto die na pakweg 150 kilometer weer moet worden opgeladen. De nieuwe Tesla S haalt volgens de fabrikant zeker 330 kilometer.’ PR- medewerkers zijn soms volhardend.

Bij gevoelig liggende kwesties wordt het vaak zelfs nog pijnlijker. ‘Bij het interview met de Franse socioloog Eric Fassin is per ongeluk een foto afgedrukt van Helmut Fassin, de onlangs overleden oud-directeur van dropfabriek Katja.’ Bij deze rectificatie werd overigens alsnog een pasfoto van de socioloog geplaatst. O ja, stukken beter zo. Ik heb een tijd een computer naast de ombudsvrouw gehad. Wat een rotbaan heeft die dame, de hele dag klachten over andermans vergissingen afhandelen. En het enige wat je kunt bieden ter verzachting van het zeer is een correctie in een ongelezen hoekje van de krant.

Maar terwijl het voor de gedupeerde nauwelijks wat zal veranderen, zal het voor de journalist juist wel aankomen. ‘Ga je schamen, in een hoekje van de krant!’ Je artikel zal er maar tussen staan. Dan wel niet met naam en toenaam, maar toch. Daar staat zwart op wit wat je fout hebt gedaan, voor het hele Nederlandse volk te lezen.

Ik kan er enorm van balen als er een fout in mijn artikel staat. Vooral omdat een fout vaak zijn neerslag heeft op de mensen over wie je schrijft. En je loopt daar bovenop natuurlijk nog het risico publiekelijk gecorrigeerd te worden. Naar mijn weten heb ik nooit in de aanvullingen & verbeteringen gestaan. Niet dat ik nooit een foutje maak, maar de juriste in mij wist een dergelijke ‘zaak’ diplomatiek op te lossen met de ‘gedupeerde’ zonder volksgericht. De schandpaal is mij tot nu toe gespaard gebleven, phieuw.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Corine Boef, 20 juni 2013, 13:45

Niet als schandpaal bedoeld, maar ik denk dat ‘neerslag’ in de laatste alinea ‘weerslag’ moet zijn?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.