Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 6 december 2013, 09:04 | 0 reacties, praat mee

‘Nooit meer print’

Het doet ze heus een beetje zeer, maar print, dat is een gepasseerd station. Maarten van den Biggelaar en Robert van der Sanden werkten afgelopen jaar samen aan BIG Entertainment: een digitaal platform dat inspeelt op ons nieuwe, versnipperde mediagebruik.

Robert van der Sanden en Maarten van den Biggelaar ontmoetten elkaar twee jaar geleden bij Audax. Van der Sanden was daar hoofdredacteur van Glossy en manager business develop­ment. Daarvoor werkte hij als ontwikkelaar en hoofdredacteur ook aan AvantGarde, CosmoGirl en Stars. Van den Biggelaar is (media)ondernemer en zette in de jaren ’80 het tijdschrift, en later de uitgeverij Quote op.

Hun nieuwe gezamenlijke initiatief BIG Entertainment is een platform op de smartphone, desktop en tablet waarop het laatste nieuws op het gebied van entertainment wordt gebracht. De site en app zijn beeldgericht, met veel paparazzi-materiaal, rubrieken, fun en video. De makers willen de emotie van een tijdschrift en televisie com­bineren op een digitaal platform.
Het was tijdens de ontwikkeling van BIG dat Van den Biggelaar tegen zijn nieuwe zakenpartner Van der Sanden zei: ‘Ik ga nooit meer in print’.

Waarom print zo pertinent uitbannen?

VdB: ‘Er zijn nog wel titels die geld opleveren. Maar de risico’s van een investering in print zijn zo groot, dat durf ik gewoon niet meer. Ik heb een theorie: techniek wint altijd. En als de consument techniek eenmaal omarmt, dan gaat dat gewoon door. Ik denk dat het publiek al zoveel voor zijn kiezen krijgt, kom dan nog maar eens met een blaadje dat twee maanden geleden is gemaakt.’

VdS: ‘Voor print zijn weinig lezers meer, en ook televisie versnippert. Maar wij zijn blij met die versnippering. We hopen dat wij straks - en die sneeuwbal rolt steeds verder - vijf tot zeven keer per dag heel eventjes bekeken worden. Het vliegwiel begint nu langzaam te draaien. We stijgen nog steeds in onze unieke bezoekers; we hebben een kleine tienduizend unieke bezoekers per dag. Dus dat gaat best hard.’

Hoe ziet jullie samenwerking er uit?

VdB: ‘We hebben wel een klik. Robert redactie, ik meer business. Maar ik heb altijd een redactionele invalshoek gehad. Dus wij bespreken samen de formule, de ideeën en wat we nog meer kunnen doen.’

VdS: ‘We hebben wel, vanaf dag één, meteen groot gedacht. We vonden: áls we het doen, doen we het goed. We gaan vooral apps maken want we denken dat daar de toekomst ligt. Ga maar in de trein zitten, of waar dan ook, en je ziet dat meer dan 60-70 procent op dat mobieltje zit te staren.’

VdB: ‘Niet alleen apps, met name dat mobiele platform, dat is waar we van zeggen: daar willen we groot in worden.’

Onderzoek naar de slagingskans van BIG heeft het duo niet gedaan. Dat is ook niet des Van den Biggelaars. Oud-Quote hoofdredacteur Jort Kelder zei over zijn baas ooit in De Journalist: ‘Hij krabt eens aan zijn kont, steekt een vinger in de lucht en zegt: “we gaan het gewoon doen”.’

Jullie geloven dus niet in onderzoek?

VdB: ‘Zeker bij dit soort nieuwe initiatieven, die kun je eindeloos onderzoeken. Maar volgens mij moet je gewoon beginnen, en dan zie je snel genoeg of het iets raakt bij het publiek. Ik denk dat dat nu wel het geval is. We worden langzaam een kleine “brand”. Dat proberen we iedere dag een beetje groter te maken. Je weet natuurlijk wel een beetje wat werkt en wat niet werkt. We wisten meteen al dat het gossip en entertainment moest worden. Ik heb m’n hele leven gossip al leuk gevonden. Mijn geesteskindje Quote is tenslotte ook een beetje gossip.’

VdB: ‘ Wat wij willen is tijdschrift en televisie samenbrengen in online. Wat andere entertainmentsites vooral doen is nieuws brengen. Wij publiceren vaste rubriekjes op vaste tijden. Het is voorgeprogrammeerd, een beetje zoals een televisiestation. Daar zit de transitie de we proberen te maken: van tijdschrift, televisie naar online. Het is allemaal zoeken en we zijn constant bezig aan de knoppen te draaien om het verder te verfijnen, om te kijken waar we de meeste lezers voor krijgen. Ook met het gebruik van video, wat we later weer bedacht hebben, is dat we live bij de rode lopers wilden gaan staan. Daar hebben best veel mensen live naar gekeken, maar ook daarna nog omdat het online blijft staan. Dat filmpje is vijf of zesduizend keer bekeken, dat is heel goed voor zo’n jong bedrijf.’

Hebben de mogelijkheden jullie verrast?

VdB: ‘Ja, ik moet zeggen dat het me wel heeft verrast. Zeker na wat Aemotion, het online communicatiebedrijf waarmee we BIG ontwikkeld hebben, heeft gedaan met die rode loper. Hoe simpel het was om televisie te maken met een cameraatje, uitzenden via 4G naar onze videohostingpartner CSnet en dat ik dat dan live kan zien. Daar was ik wel van onder de indruk. Dat het kan.’

VdS: ‘Je hebt geen satellietwagen meer nodig, je kan het gewoon via internet streamen.

VdB: ‘Dat gaan we meer doen. Voor onze abonnees kunnen wij een klein concert gecontroleerd uitzenden.’

VdS: ‘Sterker, we hebben dat al een keer gedaan. Leonie Meijer, live vanuit de Heeren van Amstel. Een concert van vijf kwartier hebben we met drie HD camera’s geregistreerd en live uitgezonden.’

Maar dus geen print?

VdS: ‘Ik vind het wel verdrietig te zien wat er gebeurt, maar het is niet anders. Er is gewoon een hoop veranderd. We hebben er technologie bijgekregen waar we met z’n allen massaal gebruik van maken. Daar is tot nu toe niet goed op geanticipeerd door uitgevers.’

VdB: ‘Tuurlijk weemoed. Print is een prachtig product. Maar het gaat gewoon sneller dan iedereen dacht, incluis ik zelf. Printuitgevers zijn terechtgekomen in een soort “perfect storm”; enerzijds heb je de recessie, gecombineerd met hoge prijzen voor print - zowel dagbladen als tijdschriften zijn relatief duur. En daarnaast heb je te maken met de smartphone en de tablet. Ik denk dat geen enkele uitgever had gedacht dat die opmars zo snel zou gaan. Ze hebben echt gezorgd voor ander mediagedrag; de Sp!ts en de Metro liggen tegenwoordig onaangeroerd in de trein.’

Hoe zit het met het verdienmodel?

VdB: ‘Het voordeel is dat wij een product aan het maken zijn dat gebaseerd is op hele lage omzetten. Als we die kosten laag houden, kunnen we geld verdienen. Verder zijn we bezig met gewone display advertenties en hebben we affiliate-programma’s: mensen kopen via onze site iets, en daar krijgen wij een percentage van. En we willen een abonnement op de app introduceren.’

VdS: ‘En we gaan natuurlijk ook niches aanboren. BIG Food, BIG Beauty, BIG Fashion, BIG Whatever. Alles kan BIG. Dat worden aparte apps.’

VdB: ‘Maar er komt ook een overkoepelende site waarop je alles kunt vinden. We hebben het nu over entertainment, maar we gaan verschillende specialismes opzoeken. We zijn in gesprek om een living kanaal te beginnen. Een aantal grote partijen heeft ons benaderd of we zoiets willen maken.’

VdS: ‘Dus als er nog jonge, ondernemende journalisten zijn die zonder werk zitten, kom maar langs. Hier worden nog mensen aangenomen.’

www.big.nl

Bekijk meer van

De Schepping De Schepping

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.