website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Een bliksemcursus podcast maken door Peter de Ruiter

Peter de Ruiter — Geplaatst in Podcast op maandag 26 februari 2018, 12:09

© Maaike Putman

Persoonlijk Deze week staat het fenomeen podcast centraal bij Villamedia. In een serie van vier artikelen laten we elke dag een beginnende of ervaren podcastmaker aan het woord. In deze eerste aflevering: Peter de Ruiter. Oktober vorig jaar is hij maar gewoon begonnen. Hij deelt zijn ervaringen en tips graag met de Villamedia-lezers.

Ik ben al langer gefascineerd door mooie stemmen, dus dit is mijn kans, dacht ik afgelopen oktober. Hoe snel het balletje kan rollen blijkt in januari: in één kwartaal € 400 verdiend met verkoop, een toezegging van € 1000 als sponsoring voor een nog te maken podcast en € 500 voor het maken van dit verhaal. En dat terwijl er nog geen goed verdienmodel is voor podcasts. De meesten worden weggegeven. Er valt nog veel uit te vinden.

Over de drempel
Elk begin kent aarzeling. Twee factoren hebben me over de drempel geholpen. Eén: NRC Live hield een seminar over kunstmatige intelligentie waar ik graag naartoe wilde. Ik was eerder op een van hun bijeenkomsten geweest - over fintech - maar toen schreef ik een verhaal voor Follow the Money. Nu had ik geen ‘medium’, dus zei ik stoer door de telefoon: ik wil er een podcast van maken. Dat vond perscontact Angelina Reijkers wel interessant, dus ik mocht gratis binnen.

Gelukkig had ik even tevoren gesproken met podcastmaker Marco Raaphorst, die ik op een NVJ-bijeenkomst over innovaties had ontmoet. Terwijl hij thuis zijn indrukkende apparatuur had laten zien, stelde hij mij gerust met de woorden: ‘Ik heb hele slechte podcasts gehoord, gemaakt met dure spullen, en hele goede, gemaakt met goedkope apparatuur’. Ik schaarde mij prompt in de laatste categorie. Van een project dat ik voortijdig had beëindigd lag nog een Zoom H4n in de kast. Dat is stereo-microfoon en recorder (op SD-kaart) ineen. Hij is wat lomp, maar het geluid is uitstekend. Ik zie hem nu op internet voor €184. Zijn slankere broertje H1N heeft volgens de verkoper dezelfde kwaliteit en kost €83 (exclusief plopkap, handgreep en netsnoer).

Geroezemoes en koffiekopjes
Op het seminar begon iedereen bij wie ik de Zoom onder de neus stak spontaan te praten. Ik was blij verrast! Het gemak van een seminar is bovendien dat sprekers gewend zijn te praten (daarom heten ze zo) én dat je er veel tegelijk op één plek vindt. Je moet een beetje handig zijn in het vinden van tijd terwijl het programma loopt en in het vinden van een stille ruimte. Voor de sfeer heb ik ook stukjes van de officiële presentatie opgenomen en wat achtergrondgeluiden zoals geroezemoes en koffiekopjes.

Volgende stap: de montage. Na twee of drie onhandige programma’s vond ik Hindenburg Journalist, voor Windows en Apple. Dat is dertig dagen gratis, daarna € 68. Hindenburg toont vier sporen op je scherm: de spreker, de voice-over, geluidseffecten en muziek. Het programma heeft lekker weinig knoppen en werkt intuïtief. Dat is fijn, want de handleiding is niet zo instructief. Maar verder werkt Hinderburg voortreffelijk. Je dropt de geluidsbestanden in de sporen, je schuift, je knipt, je plakt en je ‘exporteert’ het geheel als podcast. Het is verbazingwekkend hoe makkelijk je kuchjes en versprekingen rechtzet en zelfs midden in woorden kunt snijden.

Creatieve strijd
Net als met een film, wordt een podcast gemaakt op de montagetafel. Daar speelt zich de belangrijkste creatieve strijd af. Ik indexeer vooraf al mijn (opgenomen) geluidsmateriaal met steekwoorden. De montage begint dus al in mijn hoofd; ik kan plukken wat ik nodig heb.

Verrassing is mijn doel. In plaats van met lange introducties, val ik met de deur in huis. Hup meteen een quote van een catchy spreker en een aansprekende tune. Dan een korte uitleg en dóór. Het monteren van een podcast lijkt op het schrijven een interview. De citaten die je niet hebt of de verduidelijking die nodig is, doe je met je eigen stem: de voice-over.

Door de microfoon aan computer te koppelen, kun je je stem meteen op het juiste spoor laten belanden, want Hindenburg neemt ook op. Dat is ook handig als je geluid van video of een andere bron nodig hebt. Die speel je af in de computer met Hindenburg in de opnamestand (dan moet de microfoon er wel even uit).

Bruggetjes en conclusies
Ik schrijf mijn teksten uit en neem ze tijdens de montage in ‘ruwe’ vorm op. Als ik helemaal klaar ben, ga ik er nog eens goed voor zitten om de voice-over netjes op te nemen. Tips: leid in en uit, trek conclusies, vat samen, maak bruggetjes, creëer rust, gebruik muziek om informatie te laten betijen. Voor alles geldt: in de beperking toont zich de meester.

Klaar? Dan publish je in Hindenburg in medium of low kwaliteit mp3. Vul het schermpje met meta-informatie in en voeg een ‘cover’ toe. Maak een gratis account aan bij Soundcloud, goed voor 180 minuten. Uploaden. Nu kan iedereen luisteren. Wil je in de podcast app van Apple, maak dan een account bij iTunes Connect (speciaal die voor podcast). Bij Soundcloud ga je naar Instellingen > Content. Daar pluk je eenmalig de zogeheten RSS-code vandaan die je moet invoeren bij iTunes. Apple controleert de inhoud meestal snel.

Nu is je podcast live, maar weet niemand nog dat hij er is, laat staan dat je er geld mee verdient. Voor publiciteit maak je een nieuwsbericht dat je aan media stuurt die relevant zijn voor jouw onderwerp. Je gaat Twitteren en berichten plaatsen op Instagram en Facebook. Zoek relevante accounts. Meld je podcast aan bij sites als PodNL en Luisterlijst.nl.

De luisteraar is geconcentreerd

Andere sites voor distributie zijn Stitcher en Spotify. Heb je eenmaal genoeg luisteraars (Soundcloud houdt dat bij), dan kun je gaan denken aan het verkopen van spotjes in je podcasts. Bedenk dat één luisteraar van een podcast meer gewicht in de schaal legt dan een reguliere radioluisteraar. Hij of zij is immers zeer geconcentreerd.

Zelf heb ik commercials nog niet geprobeerd, evenmin als het verkopen van een podcast aan een omroep (die ook graag de rechten heeft). Waar ik wel al goede ervaringen mee heb is het uitgeven van podcasts als luisterboek. Ik ben al zelfstandig uitgever en heb reeds contracten met Storytel (voor € 10 onbeperkt luisterboeken luisteren) en Luisterbieb (van de bibliotheken). Door die partijen word ik betaald naar rato van het aantal luisteraars. Luisterrijk verkoopt mijn podcasts voor een paar euro per stuk.

Dit heeft wel tot gevolg dat op sommige plaatsen mijn Luisterdocs (mijn merknaam) gratis zijn en elders niet. Maar och, in sommige winkels heb je wel eens een voordeeltje en in een ander niet. Er zijn nog geen klachten. Ik ben nu in gesprek met andere podcastmakers om hun werk ook uit te geven. Met De Kostgangers is dat al gerealiseerd. Want tsja, alles weggeven is fijn, maar je moet ook in staat zijn je werk te blijven doen. Podcasts maken!

Alle genoemde bedragen zijn exclusief.


Heb je vragen? Mail me

KADER

Verdieping
Andere microfoons
Røde
NT-USB voor in de laptop of iPad (met converter), gezien voor € 148.
Røde i-XY (stereo) voor in de iPhone (30 pin of lightning), gezien voor € 85.
Røde reporter, gezien voor € 107.
Røde Film Maker Kit, dasspeld met zender en ontvanger (opname op bijvoorbeeld iPhone), gezien voor € 241.
Voor opname met de telefoon kun je apps REC en Reporter (nieuwer) proberen. Røde heeft een eigen app. (met dank aan Victor van Mafico)

Vorm
In de vorm van je podcast ben je uiteraard volledig vrij. Hoeveel mensen laat je aan het woord? Is het feit of fictie? Ik heb net een podcast Fietsen in Thailand klaar en ik werk nu aan een podcast over twee wensvaders en aan een over boekverbrandingen: alle drie heel anders dan de vier Luisterdocs tot nu waarin ik technologie uitleg. Een podcast maken over een onderwerp waar je al wat van weet is natuurlijk ook handig.

Muziek
Met het afsluiten van een webcast contract bij Buma/Stemra kun je voor € 130 per jaar alle muziek van de wereld gebruiken (bij kleine oplages).

Voice-over
De stem is de spiegel van de ziel. Ga staan, maak je kaken los, beeld je in dat je tegen iemand praat, gesticuleer, praat niet te snel, behoud de spanning tot het einde van elke zin. (met dank aan stemcoach Huub Krom / Oorbit)

Mooie podcasts
Ik luister graag naar De Kostgangers, Parel Radio, Iemand (B). Favoriet: This American Life / Really Long Distance.

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Cisca van Bommel, 26 februari 2018, 17:14

    Nog een paar tips:
    Ik heb zelf de Rode i-XLR in gebruik waarmee je een reporter-  of richtmicrofoon op je iPhone kunt aansluiten. De microfoons die ik gebruik zijn de Sennheiser MD46 en de Rode NTG-2 met ingebouwde phantomvoeding.
    De Rode Reporter App is subliem! Prachtige opnamekwaliteit.
    Bewerken doe ik met Adobe Audition. Kostbaar, maar erg handig.