5 dingen die je niet wist over journalistiek
De Buzzfeed klonen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. De grote uitgeverijen doen dus mee: Upcoming is van TMG en WTF van Sanoma. Hoe vaak heb je intussen geklikt op titels die eindigen op ”… en wat er toen gebeurde, was ontroerend”? Zeker, je intellect wordt dan meestal niet beloond. Toch kan de journalistiek van die initiatieven leren.
In Nederland begon TMG’s Upcoming als een van de eerste met de zogenaamde ‘listicles’. Zij weten inmiddels ook wat merken als Buzzfeed ontdekten: dat mensen hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen als je maar de juiste headlines en illustraties neerzet. Omcirkel iemand op een foto, zet er een slordige pijl bij en een titel erboven: “Echt schokkend wat dit kind vervolgens doet…” en hele volksstammen vallen er als een blok voor. De aloude Nederlandse weblog Retecool probeerde het voor de grap een weekje en was echt geschokt door het resultaat.
Toegegeven, het zijn goedkope trucs. Toch is mijn angst altijd dat de journalistiek er niet doorheen kijkt. Want van succes zijn belangrijke lessen te leren. Om in de sfeer te blijven, een kleine top 5.
1. Bereik
Je kunt een substantieel bereik opbouwen door het sociale deelgedrag van je publiek. Juist als mensen zich in een bepaald topic herkennen – locaties doen het altijd goed zoals een lijstje over Rotterdam of Utrecht – gaan ze het online delen met hun vrienden. Het creëert een gevoel van saamhorigheid. Een massaal binnenpretje. Zonder dat je er in je hele site naartoe schrijft, ben je bewust van dit gedrag. Maak gebruik van de niches. Maak gebruik van de psychologie.
2. Koppenmakers worden steeds belangrijker
Een goede headline is altijd al een belangrijke entree geweest tot een artikel of programma, maar in een digitale wereld waarin je mensen echt naar je toe moet krijgen, is het een cruciale vaardigheid. Besteed er overvloedig aandacht aan. Pak het zo nodig wetenschappelijk aan, met A-B tests; Buzzfeed maakt voor veel artikelen tot 20 verschillende koppen die allemaal de eerste minuten worden getest. De meest effectieve blijft over.
3. Word persoonlijk
Ga uit van de agenda die je publiek heeft, niet de agenda van je persberichten-inbox of het Binnenhof. Je lezers en kijkers zijn de eerste vragende partij.
4. Leer van cijfers
Uiteraard is de journalist een artiest, een creatief genie. Maar dat mag nooit leiden tot een luiheid waar het gaat om de cijfertjes, en dat is voor de meeste media (geef toe) wel het geval. Maak voor jezelf duidelijk welke data je kan gebruiken om je product beter te maken, of je publiek te snappen. De virale sites zijn er geobsedeerd door.
5. Gesloten netwerken
Mijn belangrijkste inzicht: virale content is nodig omdat netwerken zich steeds vaker sluiten. Community’s zoals in Whatsapp en Snapchat worden steeds belangrijker maar zijn niet van buiten te benaderen, de leden van zo’n groep zijn onbenaderbaar. Hoe kom je als NRC, 3FM of Linda dat bolwerk binnen? Via de leden zelf. Als je content maakt die vaak gedeeld wordt, maak je van mediaconsumenten zelf je distributiemotor. En hoe moeilijk we dat ook vindt, het is een mechanisme dat we misschien hard nodig gaan hebben.
Erik van Heeswijk
CEO CleverLions.com
Volg me op Twitter of Facebook als je ook tussendoor op de hoogte wil blijven:
Twitter.com/erikvh
facebook.com/erik.vanheeswijk
Praat mee